Sådan påvirker teknologi menneskers beslutningstagen
Hvad kan teknologi gøre ved menneskers evne til at træffe beslutninger? Det har en ph.d.-studerende og assisterende professor fra to israelske universiteter skabt en teoretisk model for at kunne undersøge.
Mange teknologier rundt om i verden – uanset om det er platforme, enheder eller søgemaskiner – foregiver at hjælpe brugerne med at træffe forskellige beslutninger, men som stadig lader brugeren træffe den endelige beslutning selv. Men teknologierne kan også udsætte brugerne for forudindtagede beslutninger, lyder det i studiet.
Teknologi kan skabe bias for ens beslutninger
De to forskere har skabt en teoretisk model, som gør det muligt at undersøge, hvordan teknologier påvirker menneskers beslutningstagen. I den videnskabelige artikel tager de afsæt i produkter fra Google (søgemaskine), ProQuest (søgemaskine), MobilEye (leverandør af selvkørende teknologi) og Waze (navigationsapp).
”Selv om teknologier kan hjælpe en person med at træffe mere intelligente og informerede beslutninger, udsætter de også en person for mange forudindtagede beslutninger. Efterhånden som teknologien bliver mere involveret i beslutningsprocessen, kan processen blive udsat for mange faktorer, der kan forårsage sådanne bias,” lyder det blandt andet i den videnskabelige artikel.
Se også: Seneste nyt fra Google om SEO
Sådan kan teknologi påvirke den menneskelige beslutningsproces
Teknologi kan ifølge forskerne påvirke den menneskelige beslutningsproces på følgende måder:
- Graden af teknologiens inddragelse i beslutningsprocessen
- Mængden af information og dets pålidelighed
- Jævnlig eksponering af information. Jo oftere folk eksponeres for en oplysning, jo mere tilbøjelige er de til at tro på den
- Digitalt hukommelsestab (”Google-effekten”), hvor folk har en tendens til at glemme informationer, de hurtigt finder på Google
- Standardindstillinger, som kan forkorte beslutningsprocessen, men som også skaber en stor bias i menneskers beslutningsprocesser
- Automatisering af beslutninger, som brugeren kan acceptere, afvise eller gøre noget tredje ved. Det kan forkorte beslutningsprocessen, men kan også føre til bias
- Brugeroplevelsen, som ifølge nogle forskere er lige så vigtig som selve indholdet, idet brugeroplevelsen også påvirker folks beslutningstagen
- Følelser spiller en vigtig rolle for folks beslutninger. De kan hjælpe med at træffe bedre beslutninger, men de kan også manipuleres, hvilket kan påvirke deres beslutningsproces
Se også: Sådan former teknologien mennesket
Google påvirker dine beslutninger, hver gang du googler
Ved brug af den teoretiske model har forskerne blandt andet analyseret sig frem til, at Googles søgemaskine påvirker beslutningsprocesser ved automatisk at filtrere sine søgeresultater efter brugerens land, ligesom resultater præsenteres efter popularitet.
I navigationsappen Waze påvirkes folk eksempelvis ved, at der som standard er valgt den hurtigste rute på bekostning af køretøjets brændstofforbrug.
En anden udbredt måde, hvorpå teknologi kan påvirke os, er ved automatisk at fuldføre sætninger eller søgefraser. Google udsætter for eksempel brugere for bias, når søgemaskinen forsøger at gætte sig frem til, hvad du forsøger at google. Eller i appen Gmail kan funktionen Smart Reply spare brugeren for tid ved automatisk at foreslå passende svar på e-mails – men er det også det, som brugeren selv ville have besluttet sig for at skrive? Formentlig ikke.
MobilEye påvirker også brugernes beslutningsproces, når en stemme i bilen advarer om overskridelse af hastighedsgrænsen, hvorfor brugeren påvirkes til at trykke på bremsepedalen.
Følelsesmæssigt påvirker Google også brugerne ved brug af målrettede og segmenterede annoncer, mens navigationsappen og MobileEye kan være stressende at forholde sig til under kørsel, fremgår det af artiklen.
Se også: Nyheder om mennesket og teknologi