Virtual reality skyld i voldsomme personskader
VR-headset bliver mere og mere populære. Det kan der være flere grunde til: De er sjove, kan være lærerige og give nye oplevelser. Men de er desværre også skyld i voldsomme personskader. Folk kommer til skade, fordi de ikke kan se, hvor de træder, slår eller sparker, når de spiller for eksempel.
Du kan ikke se dine omgivelser
VR udgør en meget specifik risikokategori, fordi du bogstaveligt talt ikke kan se dine omgivelser, mens du har et VR-headset på. Samtidig er du opslugt af en interaktiv verden, der kræver, at du rejser dig op og bevæger dig rundt.
Det er Wall Street Journal, der har fokus på problemet i en artikel. For eksempel nævner de en mand, der sidste år fik skulderen slået af led og efterfølgende havde brug for fysioterapi i flere måneder, efter han havde kæmpet i et virtuelt colosseum.
Avisen henviser også til en række andre skader, som VR-gamere har pådraget sig ved at falde omkuld eller komme i kontakt med faste genstande, mens de spiller.
Brud på nakken efter intense gentagende bevægelser
Journal of Medical Case Reports har også offentliggjort en undersøgelse om en 31-årig tysk mand, der brækkede nakken, mens han spillede et VR-spil, der involverede en kombination af skulder-, arm- og hovedbevægelser, mens han bar et VR-headset.
Den tyske mand kom ind på en klinik, da han havde smerter i nakken, og det var her, at lægerne opdagede, at han havde et brud i nakken, som de fastslog var forårsaget af de intense og gentagne bevægelser, han lavede med et VR-headset på hovedet.
En anden skade er omtales som “gorillaarm-syndromet”. Det er Oregon State University Associate Professor Jay Kim, der er kommet med den definition. Den opstår, når folk holder armene løftet frem foran sig i lange perioder uden at holde pauser.
Se også: Hvordan påvirker teknologi mennesket?
Advarsler ignoreres i intense spil
De fleste VR-headsets leveres med instruktioner, der foreslår, at man rydder møbler og holder pauser, og brugerne også kan advares, når objekter, mennesker eller kæledyr er meget tæt på.
Alligevel er det ikke svært at forestille sig, som WSJ påpeger, at brugerne ignorerer disse funktioner, når de står midt i et opslugende og intenst spil.
Se også: Nyheder om mennesket og teknologi