Google udruller stor opdatering til sin søgemaskine

En såkaldt core-opdatering rullede sidst i maj måned ud til Googles søgemaskine. Det rykker op og ned på hjemmesiders rangering. Se vinderne og taberne her.

Google udruller stor opdatering til sin søgemaskine

Et par gange om året opdaterer Google algoritmen på sin søgemaskine – de såkaldte core updates eller kerneopdateringer. En sådan opdatering har Google netop udrullet sidst i maj måned, oplyser selskabet i et blogindlæg. Traditionen tro er det dog uden at røbe opdateringens indhold.

Når Google ændrer i søgemaskinens algoritme, kan det have enorme konsekvenser for mange virksomheder, som kan opleve store og pludselige ændringer i mængden af trafik og mønstre fra Google. Ifølge Google er formålet med core-opdateringerne at ”øge den overordnede relevans af vores søgeresultater og gøre dem mere nyttige og brugbare for alle”, og det rykker som regel rundt på mange hjemmesiders rangeringer.

Ifølge Google tager det 1-2 uger for opdateringen at rulle fuldt ud, men som regel kan resultaterne af så store ændringer i algoritmen ses allerede inden for de første 24 timer, hvilket er en relativt ny udvikling. Netop det er også tilfældet ligesom forrige kerneopdatering, der blev udrullet i november 2021.

Læs også: Europæiske udgivere klar med ny antitrust-klage mod Google

Maj-opdateringens påvirkning af forskellige kategorier

Talrige virksomheder overvåger konstant, hvordan Googles ændringer i algoritmerne påvirker søgeresultaterne.

Ifølge data fra virksomheden Semrush ses det tydeligt, at der skete ændringer 26. maj. Her registrerede analyseværktøjet Semrush Sensor, som kan ses live her, en volatilitet på 9,6 ud af 10. Sehrush har også undersøgt volatiliteten – altså hvor store ændringer der er sket – i forskellige kategorier sammenlignet med november-kerneopdateringen.

Analysen indikerer, at der i maj ikke er sket helt så store forandringer som i november – dog stadig relativt store forandringer. Kun søgeresultater inden for videnskab har gennemgået større ændringer i rangering i maj (5,3/10) end i november (4,5/10).

Noget, der kan dog mudre billedet, er, at der inden udrulningen af maj-opdateringen allerede var en gennemsnitlig højere volatilitet, end der var forud for november-opdateringen. Kigger man i stedet på den maksimale volatilitet ved de samme kategorier, tegner der sig et billede af, at der er sket som minimum samme forandringer som i november-opdateringen.

Semrushs analyse viser også, at der er sket lidt forandring i top 20-URL’er. 17 procent af URL’erne er ændret efter opdateringen af algoritmen.

Større forandringer i rangering end i november

Også RankRanger observerede store forandringer efter opdateringen via Rank Risk Index. Selskabet kalder opdateringen for en ”betydelig opdatering” og oplyser, at der er tale om en større opdatering end i november.

I november-opdateringen observerede RankRanger en gennemsnitlig forandring på 3,31 positioner, og i maj-opdateringen er den gennemsnitlige forandring på 3,55 positioner.

Top 10: Vindere og tabere efter maj-opdateringen

Det tredje analysefirma, SISTRIX, har analyseret de 10 største vindere og 10 største tabere ved maj-opdateringen. Der er dog kun tale om data baseret på søgeresultater i USA, så det kan ikke overføres direkte til danske forhold.

Amazon.com er den klart største vinder med en fremgang på 185 procent. Også youtube.com og walmart.com har oplevet pæn fremgang, begge på 87 procent. Blandt de øvrige vindere finder man ebay.com, instagram.com, tripadvisor.com, target.com, apple.com, wikitionary.org og cambridge.org.

Og så er der taberne. Her er britannica.com gået 43 procent tilbage, og wikipedia.org er gået 38 procent tilbage, mens thefreedictionary.com falder med 36 procent. Andre tabere er vocabulary.com, nordstrom.com, dictionary.com, homedepot.com, investopedia.com, usnews.com og twitter.com.

Læs også: Nyheder om SEO og marketing