Google vil rangere brugervenlige desktop-hjemmesider højere
I juni måned i 2021 rullede Google den såkaldte page experience-opdatering ud til Googles søgemaskine. Opdateringen påvirkede kun søgninger, der foregik fra en mobiltelefon. Nu har Google annonceret, at samme opdatering bliver rullet ud til søgninger, der foretages fra computere.
Page experience update er en opdatering af Googles algoritme, som kigger på, hvordan Google tror, at brugere oplever hjemmesider ud fra en række parametre. Hvor god en brugeroplevelse en hjemmeside giver, vil ifølge Google indgå i algoritmen, som bestemmer hjemmesiders placering i søgeresultaterne.
Når Google vurderer, om en giver en god brugeroplevelse, kigger algoritmen på det, som Google kalder Core Web Vitals. Google arbejder med følgende tre metrikker, som har stor betydning for, om brugeren får en god oplevelse eller ej.
Hvad er Core Web Vitals?
|
Ud over at vurdere hjemmesider efter Core Web Vitals-metrikkerne Google kigger også på, om hjemmesiderne er krypterede og understøtter HTTPS. Google kigger også på, hvor lettilgængeligt indholdet er. For eksempel kan nogle ikke-nødvendige pop op-vinduer være for påtrængende, hvilket trækker ned.
Den eneste forskel fra den tidligere implementering på søgninger foretaget fra mobiltelefoner er, at Google – af gode grunde – ikke vil vurdere hjemmesider efter hvor mobilvenlige de er, når søgningen foregår fra en computer.
Udrulningen af den såkaldte page experience update til desktopsøgninger på Google vil begynde i februar og være færdigudrullet i marts 2022.
Vil ikke føre til drastiske ændringer af algoritmen
Da Google opdaterede algoritmen for søgninger fra mobiltelefoner, oplyste Google, at opdateringen ikke vil få store konsekvenser. Da opdateringen på desktop er nærmest identisk, vil det formentlig også være tilfældet her.
”Selv om denne opdatering er designet til at fremhæve sider, der tilbyder gode brugeroplevelser, er sideoplevelsen fortsat en af de mange faktorer, som vores systemer tager højde for. På baggrund af dette bør sider generelt ikke forvente drastiske ændringer,” lød det i april, da Google annoncerede samme opdatering til mobilsøgninger.
Google tilbyder flere værktøjer, der lader webudviklere måle deres hjemmesider ud fra de såkaldte Core Web Vitals, der dækker kriterierne Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) og Cumulative Layout Shift (CLS). Der er henholdsvis Chrome User Experience Report, PageSpeed Insights og Search Console.