Googles AI-søgeresultater får allerede annoncer

Googles nye AI-udgave af søgemaskinen kaldet AI Overviews, som nu er tilgængelig i USA, indeholder nu annoncer - til stor frustration fra brugere, men til glæde for annoncører.

Googles AI-søgeresultater får allerede annoncer

Google har kun lige introduceret AI-oversigter i søgeresultaterne i forbindelse med Google I/O – og nu får de også annoncer.

Se også: Google vil overhale Microsoft og OpenAI i AI-investeringer

Tester annoncer i AI Overviews

I en opdatering tirsdag oplyste Google, at de snart vil begynde at teste søge- og shoppingannoncer i AI-oversigter for brugere i USA.

I det eksempel, som Google har delt, viser søgemaskinens AI-oversigter et svar på spørgsmålet: “Hvordan får jeg rynker ud af tøjet?” Under de AI-genererede forslag er der en ny “sponsoreret” sektion med en karrusel, der viser rynkespray, som du kan købe fra steder som Walmart og Instacart.

Google siger, at de vil vise annoncer i AI-oversigter, når “de er relevante for både forespørgslen og oplysningerne i AI Overviews.” Annoncører, der allerede kører visse kampagner gennem Google, vil automatisk blive berettiget til at blive vist i AI-oversigter.

“Efterhånden som vi bevæger os fremad, vil vi fortsætte med at teste og lære nye formater og få feedback fra annoncører og branchen,” skriver Google.

Der er ingen detaljer om, hvornår Google præcist vil begynde at teste annoncer i AI-oversigter, men det ødelægger på en måde formålet med at bruge AI til at få en hurtig oversigt over, hvad du leder efter. Om noget ser det ud til, at det bare vil gøre oplevelsen endnu mere rodet.

Ikke desto mindre er det uundgåeligt, at Google gør brug af annoncer i sine AI-genererede søgeresultater, da det er det, som virksomheden hovedsageligt tjener sine penge på. Samtidig er et stort antal firmaer også afhængige af at markedsføre sig i Googles søgeresultater.

AI kommer til at forandre Google for altid

Det er dog stadig usikkert, hvor stor betydning AI i Googles søgemaskine kommer til at få for hjemmesider, der lever af organisk trafik. Efterhånden som Google bruger mere og mere AI i sine søgeresultater, får brugerne i højere grad svaret serveret direkte i søgemaskinen frem for at skulle besøge specifikke hjemmesider for at finde det indhold, de søger.

AI Overviews, som Google nu tester annoncer i, er endnu ikke tilgængelig i Danmark, men Google Danmarks annoncering af tjenesten for nylig antydede, at den vil komme på et tidspunkt.

Se også: Nyheder om SEO og markedsføring