Sådan ser markedet for IoT-produkter ud i 2022

Vi får flere og flere smarte, internetforbundne enheder i hjemmet, og de bruger mere data end nogensinde. Se, hvordan IoT-markedet har udviklet sig i løbet af 2022.

Sådan ser markedet for IoT-produkter ud i 2022

Internet of Things (IoT) eller blot internetforbundne produkter har været i massiv vækst i mange år, men hvordan ser markedet ud i første halvår af 2022?

Det har virksomheden og SaaS-platformen Plume undersøgt i en ny markedsrapport for første halvår af 2022, der tager udgangspunkt i data fra 1,8 milliarder internetforbundne produkter, der administreres i Plumes cloud.

Læs også: Smart home: Se fordele og ulemper ved det smarte hjem

Hjemmenetværk vokser stadig 10 procent globalt

IoT-produkter til hjemmet har været i vækst i mange år, og der synes ikke at være tegn på, at den tendens stopper. Ifølge Plumes data er antallet af IoT-enheder i hjemmene siden samme periode forrige år steget globalt med 10 procent.

Foto: Plume

Det er i Europa, at stigningen er størst med en stigning på 12,8 procent. Her er antallet af IoT-enheder nemlig gået fra 15,4 til 17,4 i gennemsnit. USA fører dog fortsat, når det kommer til det samlede antal. Her man forbrugerne i gennemsnit 20,2 IoT-enheder.

Se også: Smart home kan være problem for privatlivet

Smartphones og computere dominerer i hjemmet

Undersøgelsen viser også, hvor udbredte de forskellige typer af produkter er i hjemmet. Måske ikke så overraskende er det smartphones, computere og tablets, der er klart mest dominerende i udbredelse.

Der er i gennemsnit 6,2 smartphones, 2,6 computere og 1,3 tablets i hver husstand.

Foto: Plume

Plume definerer alt, der ikke er smartphones, computere og tablets, som IoT-enheder, og her er det altså smart-tv og set-top-bokse, der er flest af i folks hjem.

Der er i alle undersøgte produktkategorier sket en stigning sammenlignet med for et år siden.

Kameraer, dørklokker og hubs vækst mest i 2022

Kigger vi udelukkende på IoT-produkter, er der stor forskel på, hvilken type produkt der hitter mest for tiden. I første halvår af 2022 er det kameraer (55 procent), dørklokker (43 procent) og hubs (38 procent), der var i størst vækst.

Foto: Plume

Andre populære IoT-kategorier i vækst er pærer, højtalere, plugs (stikkontakter), smart-tv og termostater.

I Europa er det dog smart-dørklokker, der er i størst vækst. Her er der sket en stigning på 88 procent sammenlignet med for et år siden.

Ifølge Plume tyder udviklingen på, at forbrugerne er interesserede i at gøre deres hjem mere behageligt og sikre og udnytter den bekvemmelighed, som følger med automatisering af hjemmet.

Dataforbruget er steget med 10 procent

Det stigende antal internetforbundne produkter stiller fortsat højere krav til internetforbindelsen, og derfor kan der også ses en stigning i det anvendte dataforbrug på internetforbindelsen i hjemmet.

Den globale stigning sammenlignet med for et år siden er på 10,7 procent, og hvert hjem bruger således 394 GB data per måned mod 356 GB for et år siden.

Foto: Plume

Det er amerikanernes forbrug, der trækker det globale tal op, for her i Europa er forbruget noget lavere: 227 GB per måned i første halvår af 2022 mod 224 GB året forinden.

Hvis du fornemmer, at du bruger mere internet i løbet af weekenden, så er du ikke ene om det, for undersøgelsen viser også, at dataforbruget generelt ligger noget højere lørdag og søndag end resten af ugen.

Dataforbruget stiger i mange produktkategorier

Plumes undersøgelse viser også, hvordan det globale dataforbrug inden for forskellige typer produkter i hjemmet har ændret sig fra første halvår 2021 til første halvår 2022.

Dataforbruget på smart-tv har vækstet mest af alle kategorier (34 procent) – fra 63 GB til 85 GB data per husstand per måned.

Foto: Plume

Også forbruget fra stemmeassistenter er steget meget – 29 procent fra 2,5 til 3,3 GB. Det klart største dataforbrug kommer fra smartphones, hvor der blev brugt 114 GB mod 99 GB året forinden. Det giver en stigning på 15 procent.

Til gengæld er dataforbruget fra fitnesscykler dalet med hele 23 procent. Andre produktkategorier, hvor dataforbruget er faldet, er medieafspillere (-14 procent), computere (-7 procent) og spillekonsoller (-1 procent).

Vil du dykke ned i flere tal fra undersøgelsen? Så kan du læse rapporten Smart Home Market Report her.