Startmenuen i Windows 11 får snart reklamer
Der var engang, hvor startmenuen i Windows kun havde én funktion – at give et overblik over alle installerede programmer.
Gennem flere iterationer siden Windows 8, Windows 10 og Windows 11 har startmenuen dog gennemgået store forandringer. I dag er der ikke meget, der ligner den ikoniske startmenu fra Windows 95 til Windows 7.
Læs også: Hvad er software og it, og hvilken betydning har det for samfundet?
Eksperimenterer med annoncer i startmenuen
I de seneste Insider Build-udgave af Windows 11 foretager Microsoft atter en række ændringer af startmenuen. It-giganten eksperimenterer nemlig med nye måder at indføre reklamer på – og her ser startmenuen ud til at få en central rolle.
I sidste uge kom det frem, at Microsoft er begyndt at reklamere for sin skylagertjeneste OneDrive i startmenuen. Når man klikker på sit profilikon, ser man nu knappen ”sikkerhedskopier dine filer” sammen med knapperne til at ændre kontoindstillinger, låse computeren eller logge ud.
Det er langt fra det eneste sted, Microsoft har testet reklamer i Windows 11. I marts kom det frem, at Microsoft testede store annoncer for OneDrive øverst i Stifinder-vinduet.
Læs også: Mindre end hver sjette Windows-pc har Windows 11 efter et år
Anbefaler nu “almindelige hjemmesider” i startmenuen
Det seneste initiativ fra Microsoft er anbefaling af hjemmesider direkte i startmenuen. Om end der ikke er tale om annoncer i klassisk forstand, er det et element af lignende karakter.
I sektionen Anbefalet, hvor der normalt ligger genveje til tidligere brugte filer, finder man nu også anbefalinger til hjemmesider.
”I den første fase vil vi anbefale almindelige hjemmesider baseret på dit område eller browserhistorik, så du nemt kan vende tilbage til de websteder, du holder af. Dette kan styres ved at højreklikke på et websted og vælge at fjerne det pågældende websted individuelt eller helt at stoppe med at vise alle anbefalede websteder,” skriver Microsoft i et blogindlæg.
Blandt trofaste Windows-brugere er Microsofts gentagende forsøg på at finde steder at introducere reklamer i softwaren ikke vel modtaget. Kritikken går særligt på, at Windows er en dyr software, som man allerede har betalt for – enten i form af en særskilt licens til eksempelvis en stationær computer eller indirekte gennem prisen på eksempelvis en bærbar computer, der kommer med en såkaldt OEM-licens.
Læs også: Nyheder om software og it-løsninger