Virksomheder søger varemærkebeskyttelse i den digitale verden som aldrig før
Techgiganter arbejder i disse år på hver deres bud på metaverset – digitale verdener, der tilgås via augmented reality (AR) og virtual reality (VR). I disse metaverser kommer teknologien NFT (Non-Fungible-Token) til at spille en afgørende rolle. NFT’er er en form for digitale filer, der ikke kan kopieres, og som dermed forsøger at gøre det muligt at give personer ejerskab over digitale objekter.
Det stiller virksomheder, som hidtil kun har skullet forholde sig til at beskytte deres brand og varemærker i den fysiske verden, over for en ny udfordring: Kopister, som nu også kan kopiere brands, varemærker og genstande virtuelt.
Læs også: Hvad er software og it, og hvilken betydning har det for samfundet?
Ansøgninger til varemærkebeskyttelse i metaverser eksploderer
Som følge af udviklingen af metaverser fra techvirksomheder som Meta, Microsoft, NVIDIA og Niantic har den europæiske varemærkeorganisation EUIPO oplevet en eksplosiv stigning i antallet af varemærkeansøgninger rettet mod blandt andet metaverser.
Hvor der i 2021 kun var 237 ansøgninger rettet mod virtuelle varer, er tallet steget til hele 1.599 i 2022. Ansøgninger til varemærkebeskyttede NFT’er er steget fra 213 i 2021 til 1.270 i 2022 og ansøgninger rettet mod metaverser er steget fra blot 5 i 2021 til 262 i 2022.
”Det er en tendens, vi også ser i de danske ansøgninger. Nogle af ansøgningerne kommer fra virksomheder, som traditionelt har produceret varer til den fysiske verden, men nu også ser ud til at forberede sig på det forretningsmæssige potentiale i virtuelle verdener,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Virksomheder bør beskytte varemærker i det digitale univers
Kopivarer er et kæmpe problem, som alene i Danmark koster virksomheder knap 7 milliarder kroner. Henriette Vængesgaard Rasch opfordrer derfor virksomheder, som har navn, logo eller produktnavne, der bør beskyttes i den digitale verden, til at sende en varemærkeansøgning, inden eventuelle kopister slår til i fremtidens metaverser.
”Kopister bevæger sig derhen, hvor der er penge at tjene. Derfor er det vores anbefaling, at man overvejer om og i hvilket omfang man bør beskytte sin forretning med et registreret varemærke – ikke mindst hvordan man skal beskytte det ift. krænkelser i metaverset. Bliver man kopieret uden at have sine rettigheder på plads, er det typisk sværere at gøre noget ved det,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Læs også: Nyheder om software- og it-løsninger