Kinesiske mobilproducenter vinder terræn i Europa

De kinesiske mobilproducenter er på fremmarch i Europa. Den mest kendte herhjemme er OnePlus, der øgede sin markedsandel med 131 procent.

Kinesiske mobilproducenter vinder terræn i Europa

Det europæiske smartphonemarked er under forandring. Gamle sværvægtere mister markedsandele, mens især kinesiske producenter vinder terræn. OnePlus er for eksempel en af de smartphonemærker fra Kina, der bliver stadig mere populære i Europa.

Det går nemlig strålende for OnePlus i Europa. Den kinesiske smartphoneproducent kan i hvert fald pege på imponerende væksttal i tredje kvartal af 2021. Til gengæld går det markant tilbage for Samsung.

OnePlus’ markedsandel vokser med 131 procent i Europa

Ifølge data fra Counterpoint Research var OnePlus i stand til at vækste med hele 131 procent i tredje kvartal af 2021 sammenlignet med året før.

“Vi er meget tilfredse med vores præstation i Europa, som er drevet af en bredere produktportefølje, vores konstant voksende fællesskab i Europa og stærkere forbindelser til vores partnere”, forklarer Tuomas Lampen, Head of Strategy hos OnePlus i Europa, i en kommentar til tallene i en pressemeddelelse.

OnePlus har specielt stor vækst i Norden. Samlet for Danmark, Sverige, Norge og Finland var væksten på 200 procent. I Finland landede OnePlus på hele 20 procent markedsandel i 3. kvartal og en vækst på 153 procent.

Se også: Smartphone-markedet ramt af komponentmangel

Samsung stadig størst – men er under pres

Samsung er fortsat førende i Europa med en markedsandel på 30 procent. Dog må den sydkoreanske mobilproducent se i øjnene, at deres markedsandel faldt med 16 procent sammenlignet med samme periode året før.

I følge CounterPoint Research kan Samsung takke telefonen Galaxy Z Flip 3 for, at de ikke tabte større markedsandele. Den telefon skulle have solgt forbavsende godt.

Apple øgede sin andel med 24 procent og kom ud af tredje kvartal med en markedsandel på 22,1 procent.

Sammenlignet med tredje kvartal i 2020 oplevede Xiaomi – også en kinesisk producent – en vækst på 51 procent og kom ud af tredje kvartal 2021 med en markedsandel på 23,6 procent, mens andre kinesiske producenter som Oppo, Vivo og Realme også har flotte væksttal på henholdsvis 112, 238 og 160 procent, når det gælder markedsandel.

De tre producenter er dog ikke særlig kendte eller populære i Danmark, og vivo og Realmes markedsandele er stadig meget små.

Endelig kunne motorola lægge 47 procent til deres markedsandel i tredje kvartal 2021 og Nokia 24 procent.

Se også: Overblik over de danske teleselskaber

Huawei totalt i knæ

Huawei har haft det utrolig hårdt, siden producenten blev ramt af de amerikanske sanktioner. I løbet af det seneste år er deres markedsandel faldet med 94 procent. De har derfor nu kun 0,5 procent af markedet.

Da Huawei stod stærkest, havde de godt 20 procent af det globale mobilmarked og var faktisk en overgang verdens største mobilproducent målt på antal solgte enheder.

Samlet overblik for mobilproducenternes markedsandele i Europa

  • Samsung: 30,4 %
  • Xiaomi: 23,6 %
  • Apple: 22,1 %
  • Oppo: 7,1 %
  • OnePlus: 3 %
  • Realme: 2,4 %
  • vivo: 1,8 %
  • motorola: 1,1 %
  • Nokia: 0,9 %
  • Honor: 0,5 %
  • Huawei: 0,5 %

Se også: Nyheder om telekommunikation