Nuuday bløder kunder inden for tv, bredbånd og fastnet

Kunder hos Nuudays brands siger farvel til tv, bredbånd og fastnet, mens nye mobilkunder kommer til. Til gengæld tager driftsresultatet et dyk.

Nuuday bløder kunder inden for tv, bredbånd og fastnet

Den TDC-ejede telekommunikationsvirksomhed Nuuday, som udbyder mobiltelefoni, internet og tv via ni forskellige brands, har netop fremlagt regnskab for 4. kvartal 2021. Det er selskabets sidste regnskab, inden Nuuday ved årsskiftet endegyldigt blev adskilt fra TDC Group som et selvstændigt selskab under TDC Group.

Af regnskabet fremgår det, at omsætningen i 4. kvartal 2021 endte på 3,72 milliarder kroner, hvilket er noget nær identisk med samme kvartal et år forinden. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 378 millioner kroner, hvilket er en tilbagegang på 10 procent sammenlignet med året forinden.

“Vi er i 2021 begyndt at eksekvere på de første faser af Nuudays betydelige transformation. Jeg er derfor tilfreds med at se, at vi er lykkedes med at stabilisere både kundebasen og indtjeningen i løbet af Q4,” siger Jon James, direktør i Nuuday.

Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?

34 000 kunder dropper tv, bredbånd og fastnet

Nuuday har måttet sige farvel til en del kunder inden for tv, bredbånd og fastnet. Siden 3. kvartal 2021 er antallet af tv-kunder hos YouSee og YouTv faldet til 980 000 – et fald på 14 000. Samtidig er antallet af bredbåndskunder hos YouSee, TELMORE, Hiper, TDC Erhverv faldet til 1 104 000 – et fald på 4 000. Derudover er der også en tilbagegang på 16 000 i antallet af fastnetkunder, som nu er nede på 399 000.

Sammenlignet med 4. kvartal i 2020 er der sket en tilbagegang i tv-kunder på 51 000, en tilbagegang i bredbåndskunder på 32 000 og en tilbagegang i fastnetkunder på 77 000.

“At stadig flere danskere trækker stikket til fastnettelefonen, er ingen overraskelse og bør ikke vække bekymring. Fastnettelefonen er trods alt en antikvitet, som danskerne helt naturligt bruger stadig mindre,” siger Nicolas Fredriksen, teleanalytiker på 24tech.dk, og tilføjer:

“Lidt det samme gør sig gældende for flow-tv. Ændrede medievaner trækker danskerne væk fra traditionel kabel-tv. Streamingtjenester og DR TV synes klart at være danskernes foretrukne tv-løsninger. At YouSee gennem årene også har krydret deres tv-abonnementer med løbende prisstigninger, har fremskyndet danskernes overgang til nye medievaner. Nedgangen i kabel-tv- og fastnetkunder vil fortsætte i årene som kommer,” lyder forudsigelsen fra Nicolas Frederiksen.

61 000 nye mobilkunder kommer til

Èt forretningsområde hos Nuuday klarer sig dog godt: Mobilforretningen, hvor Nuuday har brandsene YouSee, TELMORE, eesy, Relatel og TDC Erhverv.

Antallet af kunder er vokset til 3 218 000, hvilket er en stigning på 61 000 på et kvartal. Det er hovedsageligt forretningskunder, der er kommet til: 52 000 af slagsen, mens de resterende 9 000 er privatkunder.

Den store tilbagegang i kunder inden for tv, bredbånd og fast samt kundetilvæksten inden for mobil giver en nettotilvækst i 4. kvartal på 28 000 nye kunder.

Set i forhold til 4. kvartal 2020 har Nuuday skaffet 98 000 nye mobilkunder til, hvoraf 95 000 af dem er forretningskunder og kun de resterende 3 000 er privatkunder.

Ifølge Nicolas Frederiksen har udviklingen i antal mobilkunder stabiliseret sig, hvilket i stor udstrækning skyldes en positiv kundeudvikling hos TELMORE, som med TELMORE PLAY-abonnementerne står stærkt og relevant til at møde danskernes overgang fra flow-tv til streaming.

“Man kommer heller ikke uden om, at lavprisselskabet eesy har haft en positiv effekt på mobilkunderne under Nuuday. Med eesy har man dæmmet noget op for tab af mobilkunder på TDC NET. I stedet for at miste YouSee-kunder til lavprisselskaber under Telia, Telenor og 3, har man mistet YouSee-kunder til eesy, men dermed beholdt mobilkunden på TDC NET,” forklarer han.

Læs også: Nyheder om telekommunikation