TDC mister tv-, fastnet- og bredbåndskunder – men får nye mobilkunder
TDC har fredag morgen offentliggjort resultatet af regnskabet for 3. kvartal 2021. Det er sidste regnskab fra telekoncernen, inden virksomheden ved årsskiftet fuldender separationen af TDC NET og Nuuday i to operationelt selvstændigt virksomheder.
Overordnet er TDC Groups regnskab stabilt i forhold til samme periode for et år siden. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 1,66 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 0,9 procent i forhold til samme kvartal for et år siden.
Omsætningen endte på 4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 0,3 procent i forhold til 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet faldt dog 2,9 procent til 2,8 milliarder kroner, men er ifølge TDC en forbedring i forhold til tidligere på året.
Samtidig er omkostningerne blevet reduceret betragteligt med 8,1 procent i forhold til samme periode sidste år.
Resultatet i 3. kvartal 2021 får TDC Group til at fastholde tidligere udmeldte forventninger til helårsregnskabet.
Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?
42.000 tv-, fastnet- og bredbåndskunder sagde farvel
Antallet af tv-kunder er faldet med 12.000 siden 2. kvartal. Dermed er det samlede antal tv-kunder nu nede på under 1 million: nærmere bestemt 994.000. Sammenlignet med 3. kvartal 2020 for et år siden har TDC Group mistet hele 59.000 tv-kunder.
TDC Group måtte også sige farvel til 12.000 bredbåndskunder i 3. kvartal. 10.000 af de tabte bredbåndskunder er privatkunder, mens de resterende 2.000 er erhvervskunder.
Selskabet har derfor nu 1.108.000 bredbåndskunder, hvor 979.000 af dem er privatkunder og 129.000 af dem er erhvervskunder. Sammenlignet med 2. kvartal 2020 har TDC Group nu 46.000 færre bredbåndskunder.
Antallet af fastnetkunder fortsætter også med at dykke. 433.000 fastnetkunder i forrige kvartal er blevet til 415.000 – et fald på 18.000. Det er primært privatkunder (14.000), der har opsagt deres fastnetabonnement.
”Udviklingen er fortsat en konsekvens af et fald i efterspørgslen på fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker,” oplyser TDC Group i en pressemeddelelse.
24.000 nye mobilkunder er kommet til
Et område har TDC dog oplevet fremgang i – og det er på mobilområdet.
TDC Group har nu 3.157.000 mobilkunder, hvilket er 24.000 flere end i 2. kvartal 2021. Sammenlignet med samme periode sidste år har TDC fået 51.000 nye mobilkunder, men faktisk har TDC Group i dag 7.000 færre mobilkunder end i 3. kvartal 2019.
Fremgangen siden forrige kvartal har været ligeligt fordelt mellem privat- og erhvervskunder: Henholdsvis 13.000 nye privatkunder og 11.000 nye erhvervskunder er kommet til.
TDC Group oplyser, at det er lavprisselskabet eesy, som har skaffet nye mobilkunder til koncernen.
De brands, der hører under TDC Group, er YouSee, Telmore, eesy, Hiper, TDC Erhverv, Relatel, Unotel og YouTv.
Se også: Nyheder om telekommunikation