TDCs mobilnet igen kåret som Danmarks bedste
Analyseinstituttet Tutela har undersøgt de danske mobilnetværk i 2021, og igen i år er det TDC NET, der tager en overbevisende sejr. I år vinder TDC’s netværk i samtlige kategorier, som netværkene måles på.
Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?
TDC’s mobilnet er i 2021 bedst i alle kategorier
Tutelas State of Mobile Experience-undersøgelse undersøger de danske teleselskabers netværk i fem forskellige kategorier:
- Excellent Consistent Quality
- Core Consistent Quality
- Coverage score
- Video Experience
- 5G Consistent Quality
Excellent Consistent Quality
Den første kategori måler procentdelen af den tid, som et netværk overholdt performance-målene for HD-video, gruppevideoopkald og gaming. Her får TDC’s net en overordnet bedømmelse på 91,2 ud af 100 procent.
Telenor ligger nummer to med en overordnet bedømmelse på 86,7 procent, 3 er nummer tre med 86,2 procent og Telia nummer fire med 85,6 procent.
Core Consistent Quality
Core Consistent Quality er procentdelen af den tid, som et netværk overholdt performance-målene for SD-video, almindelige opkald og webbrowsing.
Igen klarer TDC sig bedst med bedømmelsen 97,0 procent, mens andenpladsen her går til 3 med 95,3 procent. Derefter kommer Telia og Telenor med henholdsvis 94,8 og 94,7 procent.
Coverage score
Måling af den relative geografiske dækning for en operatør i sammenligning med andre operatører på en skala med 1 000 point (ikke udtryk for den procentvise geografiske dækning i landet).
Her får TDC den bedste områdedækning med 580 af 1 000 mulige point. Telenor ligger nummer to med 554 tæt efterfulgt af Telia med 553. Med stor afstand til nummer fire finder man 3 med 476 point.
Video Experience
I denne kategori måles videooplevelsen ud fra en række KPI’er omkring upload- og downloadhastighed, responstid, pakketab og jitter og ud fra en bedømmelse på 1-5.
I denne kategori er det utroligt tæt mellem teleselskaberne, men igen klarer TDC NET sig bedst med bedømmelsen 4,05. 3 og Telia får en delt tredjeplads med bedømmelsen 4,01, mens Telia ligger som nummer fire med 3,94.
5G Consistent Quality
Sidste kategori undersøger, hvor ofte Excellent Consistent Quality blev overholdt, mens telefonen var forbundet til 5G-netværket. Også her viser TDC’s net sig at klare sig bedst med en bedømmelse på 94,9 procent. Nummer to er Telenor med bedømmelsen 87,8 procent, mens 3 ligger nummer tre med 86,6 procent og Telia nummer fire med 84,9 procent.
Læs også: Den globale udrulning af 5G går markant hurtigere end 4G
TDC fortsætter imponerende sejrsstime
Det er langt fra første gang, at TDC vinder undersøgelser af de danske teleselskabers mobilnet. Teknologisk Institut har seks år i træk kåret TDC til at have det bedste netværk, mens TDC også har fået de bedste bedømmelser i Tutelas undersøgelser flere år i træk. I Tutelas undersøgelse sidste år måtte TDC afgive en lille sejr i kategorien latency til Telenor, men i år gør TDC rent bord ved at tage sejren i alle kategorier.
”Ganske bemærkelsesværdigt ligger TDC i toppen af alle kategorier i den danske rapport, men flere andre operatører har vist sig som værdige konkurrenter via ekstremt tætte resultater. Det står klart, at danskernes mobiloplevelser kun vil blive bedre i takt med udrulningen af 5G-netværket,” siger Tom Luke, der er talsperson for Tutela.
Undersøgelser om kundernes oplevelse er mere retvisende
Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 563 141 hastigheds- og latencytest med i alt 30,7 millioner målinger udført på smartphones fra brugere af nationale mobiloperatørers netværk i perioden 1. juli til 31. december 2021. Nicolas Fredriksen, der er teleanalytiker på 24tech, så dog hellere, at den slags undersøgelser kortlagde, hvordan slutbrugerne oplever teleselskabernes mobilnet.
“Tillykke til TDC NET. Resultatet er ikke overraskende. TDC NET har gennem en årrække scoret bedst i diverse udendørs punktmålinger, men målinger foretaget på parkeringspladser, by og hovedveje er ikke retvisende. I stedet burde sådanne undersøgelser baseres på kundernes oplevelser af netværkene. Man sidder jo typisk hjemme og ikke i en rundkørsel, når der surfes på nettet eller telefoneres,” siger Nicolas Fredriksen og uddyber:
“Der kan være store forskelle i, hvordan teleselskabernes mobildata og dækning opleves på første og tredje sal og mellem naboerne på villavejen. At spørge hvordan netværkene rent faktisk opleves af brugerne, er mere retvisende end misvisende punktmålinger”.
Læs også: Nyheder om telekommunikation