Udspil fra europæiske teleselskaber møder hård dansk kritik
Flere end et dusin af de store europæiske teleoperatører har opfordret amerikanske techgiganter til at dække en del af udgifterne for at udbygge og forbedre netværkene. De mener, at den slags investeringer er den eneste mulighed for at opnå en digital overgang i regionen på en bæredygtig måde og udbydere af online-tjenester er selvsagt afhængige af et godt netværk.
I en samlet udmelding har 13 europæiske teleoperatører, herunder Vodafone Group, Telefónica, Deutsche Telekom og Telenor Group forklaret, at en stigende mængde netværkstrafik kommer fra store techplatforme, og at det kræver store investeringer i netværk samt øget planlægning fra sektorens side at håndtere. Det skriver Reuters.
Argumenterne bliver dog fejet af banen af dansk teleanalytiker, der mener, at teleselskaberne nu bliver ramt af deres egen fejlslagne måde at sælge og markedsføre mobilabonnementer på.
Ønsker betaling for håndtering af digitale tjenester
Den samlede gruppe af europæiske teleoperatører navngiver ikke de amerikanske techselskaber, som de ønsker skal betale for at sikre mobile netværk, der kan håndtere deres digitale tjenester. Reuters erfarer dog, at det drejer sig om blandt andet selskaber som Netflix og Facebook.
”Denne model, som gør det muligt for EU-borgerne at nyde godt af frugterne af den digitale transformation, kan kun være bæredygtig, hvis disse store teknologiske platforme også bidrager rimeligt til netværksomkostningerne,” fremhæver operatørerne i udmeldingen.
Video, spil og sociale medier dominerer datatrafik
I Europa stod YouTube for 16,2 procent (fremgang på 9,6 procent i forhold til 2019 af internettrafikken) ifølge tal fra Sandvines seneste internetrapport ‘COVID Internet Phenomena Report‘, der dækker 2020. Netflix sad på 7,7 procent og oplevede kun en fremgang på 1,7 procent. Facebooks andel af internettrafikken udgjorde 7,6 procent.
Kategorierne video, spil og sociale medier sad i det hele taget tungt på den globale internettrafik og udgjorde over 80 procent af al internettrafik. Alene videostreaming udgjorde 60 procent af den globale internettrafik.
Der er ingen områdespecifikke tal for internettrafikken på mobile netværk – kun globale tal.
- YouTube: 20,0 procent
- Instagram: 6,9 procent
- Netflix: 6,8 procent
- Facebook: 4,8 procent
- HTTP: 4,6 procent
- Google: 3,5 procent
- HTTP (TLS): 3,4 procent
- Twitter: 2,9 procent
- PlayStation (digital download): 2,1 procent
- Facebook Video: 1,8 procent
Rekordhøje udgifter til digital infrastruktur
Operatørerne forklarer, at deres investeringer i ny infrastruktur er nået op på det højeste niveau på seks år med hele 52,5 milliarder euro om året i Europa.
De ønsker derfor regulering for at generere yderligere investeringer i gigabitnetværk, som de estimerer havner på 300 milliarder euro, og opfordrer til en afslutning af ”høje frekvenspriser og auktioner, der kunstigt tvinger uholdbare nye aktører ind på markedet, som ikke er bæredygtige”.
Komisk udspil
Teleanalytiker hos 24tech.dk, Nicolas Fredriksen, mener, at teleoperatørernes indslag rammer helt ved siden af skiven. Han forklarer, at teleselskabernes udspil kan læses på tre måder: som et komisk indslag, et forsøg på ansvarsfraskrivelse eller som rent spin.
Argumentet med, at det kun er rimeligt, at amerikanske mastodonter som Netflix, Google, Amazon med flere, der trafikerer deres tjenester via teleselskabernes netværk, kobbernet og fiberforbindelser, skal betale for brugen af teleselskabernes infrastruktur, kalder han direkte komisk.
“Som særlig begrundelse peger teleselskaberne på de kæmpemæssige investeringer i 5G-netværk og den efterfølgende drift og vedligehold af 5G-netværket, som de mener, Big Tech bør bidrage til. Det komiske i dette argument er, at Big Tech slet ikke er afhængige af 5G og fiber for at kunne levere deres tjenester.
5G og fiber gør ikke, at man streamer hurtigere på Netflix, opnår hurtigere søgeresultater på Google eller at man handler hurtigere og mere på Amazon. Det svarer lidt til at dagligvarekæder som Coop, Netto og Rema afkræver mælkemastodonten Arla en afgift, hver gang en liter mælk bliver langet over disken”, forklarer han.
Ansvarsfraskrivelse
Man kan også læse udspillet som en ansvarsfraskrivelse for den måde europæiske teleselskaber hidtil har pakketeret og markedsført deres mobilabonnementer og data over mobilnettet, forklarer Nicolas Fredriksen.
“I dag sælges især data over mobilnettet som rene overflødighedshorn med store datamængder til en relativt lav pris. Det er en strategi, som længe har fungeret, idet forbrugerne meget sjældent har kunnet udnytte den inkluderede datamængde. I takt med at streaming, online gaming, IoT løsninger, hjemmekontorer og meget andet er blevet populært, er disse fænomener begyndt at udtømme datamængderne, der er indeholdt i abonnementerne. Dermed falder også teleselskabernes fortjeneste på abonnementerne”.
Han slår fast, at tendensen er meget klar. Om ganske få år vil mængden af den forbrugte datamængde, der er indeholdt i dagens abonnementer, være mere end fordoblet, og det er et skræmmende scenarie for netværksoperatørerne, som reelt set kun kan gøre tre ting ifølge Nicolas Fredriksen.
“De kan enten sætte priserne op, sætte datamængderne ned og tilbyde langt flere abonnementer med øvre datamængder eller forsøge at få Big Tech til at betale en andel af udbygning og drift af teleselskabernes netværk”.
Han mener, at teleselskaberne i første omgang selv må tage regningen.
“Det er trods alt dem selv, der har opdraget markedet til, at data over mobilnettet er billigt. Til syvende og sidst, og det kommer til at gå stærkt, vil regningen som altid ende hos forbrugeren”.
Politisk spin
Nicolas Fredriksen mener dog, at udspillet nok mest af alt skal læses som rent spin. Med udspillet forsøger teleselskaberne at hælde vand på EU-Kommissionens mølle, som i forvejen forsøger at dæmme op for Big Tech-selskabernes markedsdominans i Europa, forklarer han.
“Jeg finder det imidlertid usandsynligt, at EU-Kommissionen vil løfte teleselskabernes sag og pålægge selskaber som Google, Netflix, Amazon med flere at betale afgifter for brug af teleselskabernes netværk. Det vil ikke bare være naivt, men også skabe praksis for, at en sådan afgift senere for eksempel også kan pålægges IoT-løsninger og store arbejdspladser med mange tusinde ansatte,” slutter Nicolas Fredriksen.
Se også: Hvilke teleselskaber ejer hvem i Danmark?
Squid Game lagde nettet ned
For nylig forklarede sydkoreanske ISP BK Broadcasting, at Netflix-serien Squid Game var blevet så populær, at de måtte udføre ekstra vedligeholdelsesarbejde af netværket med store ekstra omkostninger til følge.
De er derfor gået rettens vej for at få Netflix til at dække omkostningerne. Netflix har efterfølgende siden meldt ud, at de vil se nærmere på sagen og vil kontakte ISP BK Broadcasting for at føre dialogen, så kunderne ikke rammes.
Se også: Nyheder om telekommunikation