Kina vil være førende inden for solid state-batterier med massiv statstøtte
Kina ønsker at forblive førende inden for den næste generation af elbiler med såkaldte solid state-højvoltsbatterier. Derfor giver den kinesiske regering lokale virksomheder hundredvis af millioner til udvikling og produktion af den nye batteriteknologi.
Kina vil give verdens største batterivirksomheder mere end 800 millioner dollars i tilskud til forskning og udvikling af solid-state-batterier og til produktion og forsyningskæder.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Vil støtte kinesisk forskning og udvikling
Højtvoltsbatterier med solid state-elektrolytter anses for at være det næste trin i udviklingen af elbilbatterier og er kendetegnet ved at have en meget højere energitæthed, samtidig med at de er sikrere og hurtigere at oplade end de litiumbatterier, der i dag bruges i elbiler.
Den kinesiske regerings støtteordning til forskning og udvikling af teknologien har identificeret flere virksomheder på forskellige stadier af udvikling og produktion af solid state-batterier.
De omfatter ikke kun verdens største producenter af elbilbatterier, CATL og BYD, men også nystartede virksomheder som WeLion, der allerede har en 150 kWh-batteripakke med semi solid-state-elektrolyt i produktion, som bruges i NIO’s elbiler.
Se også: EU advarer Kina – slut med urimelig statsstøtte
Vil give statsstøtte for 5.700 mia. kr.
Kina gjorde elbiler og højvoltsbatterier til en offentlig politisk prioritet for omkring et årti siden, og resultatet er en produktionshastighed og en overlegenhed, når det kommer til omkostninger, har gjort Kina til prisførende i branchen.
Den kinesiske regering ønsker nu at fortsætte denne tendens ved at investere kraftigt i solid-state-batterier, så landet bevarer sin konkurrencemæssige fordel som et kraftcenter inden for elbiler.
Der er ingen begrænsninger i tilskuddet til forskning i solid state-batterier, og den kinesiske regering vil lade CATL, BYD, FAW, SAIC, WeLion og Geely udforske alle lovende muligheder for produktion af solid state-batterier.
De ministerier, der er ansvarlige for at uddele de i alt 5.700 milliarder kroner i statslige forskningstilskud, har identificeret syv kategorier, hvor regeringen kan hjælpe private virksomheder med at blive førende inden for deres indsatser, når det kommer til solid state-batterier.
De omfatter både de etablerede sulfid- og polymerelektrolytmetoder, da Kina ønsker at sikre sine satsninger på solid state-batterier ved at investere i alle teknologier, der kan bringe dem hurtigere ud på massemarkedet for elbiler.
Regeringens fremstød kan have overbevist verdens største batteriproducent CATL om at vende fokus tilbage på udviklingen af solid state-batterier efter at have snuset til deres muligheder for ikke så længe siden.
Se også: EU’s elbilindustri under pres fra Kina og USA
Solid state-batterier kommer i 2027
CATL ønsker at bringe solid state-batterier på markedet i 2027, hvilket er meget tidligere end den tidsramme på 2030, som de tidligere havde i tankerne.
Batterigiganten har også afsat forsknings- og ingeniørressourcer til at nå en energitæthed på 500 Wh/kg på det tidspunkt, hvor Toyota har sagt, at de vil være klar med deres egne solid state-batterier.
Se også: Elbiler får gigantiske batterier på 150 kWh – men er det vejen frem?