Din bil er ligeglad med dit privatliv
Privatlivet har aldrig haft det værre. Mozilla, der står bag Firefox-browseren og e-mailprogrammet Thunderbird, undersøger ind imellem privatlivet i en række hverdagsprodukter.
De har nu testet biler, og resultatet tyder på, at der bliver indsamlet langt mere data, end der er behov for.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Sensorer alle steder
Da Mozilla for nylig undersøgte, hvordan det står til med privatlivet i biler, indsamlede de de værste resultater, de nogensinde har fået. Alle undersøgte bilproducenter fik kritik.
Bilerne i undersøgelsen er alle højst tre år gamle. De er udstyret med sensorer i interiøret og omgivelserne, de har grænseflader til egne og tredjepartsapps, automatiske opdateringer, GPS og mobilkommunikation. Det betyder, at det ikke er noget problem at indsamle og videresende utallige oplysninger i moderne biler.
Mozilla Foundation har undersøgt, hvordan producenterne håndterer dette, hvordan de modtager, evaluerer og udnytter det. I alt 25 mærker af de store producenter på det europæiske og amerikanske marked blev undersøgt. Resultatet viste, at de testede bilmærker indsamler betydeligt flere data end nødvendigt.
Ud over målinger fra bilernes sensorer har deres apps også adgang til en masse data. Det kan være alt fra kørsels- og lokationsdata til medicinske oplysninger og andre meget private informationer, som kan bruges til at tilpasse indstillingerne til hver bruger.
Se også: Hackere går målrettet efter elbiler via ladestandere
Deler gerne data med myndigheder
21 af producenterne i undersøgelsen kræver, at man giver tilladelse til at dele data – uanset med hvem. Og 19 af disse 21 forbeholder sig endda retten til at videresælge de indsamlede data. 14 virksomheder vil endda stille data til rådighed for regeringer, hvis de anmoder om det. Der er altså ikke behov for en retskendelse.
Af de 25 bilmærker er der kun to, som giver kunderne ret til at få data slettet, men heller ikke hos de producenter kan man få nogen garanti for datasikkerhed. Det er heller ikke muligt at få at vide om, hvordan data bliver lagret eller beskyttet.
Se også: Flere elbiler på vejene giver mindre luftforurening og bedre helbred
Mindst dårlige bilmærker
Ifølge undersøgelsen er det bilmærkerne Renault og Dacia, der begge ejes af Renault Group, der klarer sig bedst. De får kun to minuspoint i undersøgelsen, som de får, fordi de indsamler store mængder data, og fordi de ikke yder tilstrækkelig sikkerhed for de indsamlede oplysninger.
Sidstepladsen – altså den virksomhed den værste beskyttelse af brugernes privatliv – indtages af Tesla. Her indrømmer virksomheden selv, at bilerne ikke vil kunne fungere uden løbende dataoverførsel.
Nissan er næsten lige så dårlig. Her har bilen ifølge brugsbetingelserne endda ret til at evaluere “seksuelle aktiviteter”, uden at det dog præciseres, hvad det dækker over.
Se også: Seneste nyt om elbiler fra Renault
Dine data er mange penge værd
Der kan næppe være nogen tvivl om, at producenterne godt ved, at data er værdifulde. Når vi er på nettet er vi tit på vagt over for at afgive data, men i vores bil, som de fleste anser for et privat område, er vi ikke så vagtsomme. Vi giver gerne adgang til alle mulige informationer, fordi det gør vores liv lettere. Det bør også stadig være en mulighed.
Men det er bekymrende, at bilproducenterne ikke vil redegøre for, hvordan data opbevares. Samtidig tyder det på, at firmaerne ikke overholder den europæiske GDPR-lovgivning. Det er bekymrende, at hverken danske eller europæiske myndigheder ser ud til at have styr på, hvad der sker med de enorme mængder af data vores biler og bilproducenter indsamler.