Huawei klar til stort sats på smarte køretøjer
Huawei har søgt efter nye forretningsområder efter at være blevet pålagt hardware-restriktioner på telefoner af den amerikanske regering. Det helt store sats hedder Huawei HiCar, som er en komplet softwareløsning til smarte biler. De første biler med Huawei ombord ser nu dagens lys.
De amerikanske hardware-restriktioner har betydet et smartphonesalg, der er styrtdykket hos den kinesiske virksomhed Huawei. Efter at have haft en global markedsandel på 40 procent, må Huawei nu nøjes med under 5 procent. Derfor har virksomheden set sig nødsaget til at finde andre områder, der fremover skal være større fokus på, og i sidste ende være med til at øge omsætningen. Modsat andre smartphone- og elektronikproducenter vil Huawei ikke lave deres egne elbiler, men vil derimod stå for softwaredelen i biler.
Læs også: Elbilerne opnår ny, stor milepæl i 2021
Første smarte biler med Huawei er lanceret
Der er ingen tvivl om, at Huawei satser stort på software til de smarte køretøjer, hvor virksomheden investerede over 6 milliarder kroner på udvikling i 2021. Huawei har siden 2019 arbejdet på HiCar, som er et infotainmentsystem og hjernen i smarte biler. Og det er gået hurtigt med udviklingen, og man finder nu HiCar i flere biler. De første biler med Huawei HiCar er ArcFox Alpha S, Aito M5 og AVATR 11, og der er flere på vej. Huawei samarbejder nu med flere store kinesiske bilproducenter.
Huawei HiCar er en komplet softwareløsning til biler, som inkluderer forbindelse med smartphones, digital assistent, styring af smartenheder samt et fuldblods infotainmentsystem.
Huawei HiCar er en del af Huaweis HarmonyOS, der er et økosystem som dækker over en lang række af produkter, fra mobiltelefoner til hårde hvidevarer – og nu også biler.
Læs også: Her er de mest populære elbilmærker i hele verden i 2021
Det kan blive svært for Huawei
Selvom Huawei i dette nye forretningsområde ikke skal bekymre sig om handelsrestriktioner, bliver det ikke en let opgave. Der er stor konkurrence på markedet for smarte køretøjer, hvor producenterne ofte udvikler deres egen software og infotainmensystem eller investerer i de veletablerede og velkendte af slagsen, for eksempel Googles Android Automotive – og i fremtiden måske også Apple. Og det betyder, at Huawei kommer til at være i konkurrence med både store bilproducenter og softwarevirksomheder.
Zhang Xiang, der er forsker i bilindustrien ved North China University of Technology (NCUT), mener, at satset på biler hos Huawei kan blive udfordrende:
“Forbrugerne er ikke overbeviste om Huaweis evner inden for biler. Virksomhedens styrker ligger i smartphones og 5G, og Huawei har endnu ikke opnået anerkendelse fra forbrugerne, når det kommer til biler,” siger Xiang i et interview til South China Morning Post.
Og med omkring 500 elbilproducenter, der trænger sig på de kinesiske forbrugeres opmærksomhed, så bliver det en stor opgave for Huawei.
Se også: Nyheder om smart køretøjer