Facebook fjerner netbutikkers opslag – kan koste virksomhederne dyrt

Når Facebook fjerner reklameopslag, sker det uden begrundelse, og det kan koste virksomheder dyrt. Brug Facebook som add-on-marketing, råder ekspert.

Facebook fjerner netbutikkers opslag – kan koste virksomhederne dyrt

Facebook er blevet en rigtig vigtig markedsføringskanal for mange virksomheder, men det kan også være en farlig markedsføringskanal for nogle virksomheder.

Det har for eksempel de to danske virksomheder Plantetorvet og Den Sidste Flaske oplevet på egen krop, skriver Dansk Erhverv.

Reklameopslag blokeres uden begrundelse

Tilbage i oktober oplevede online-vinforhandleren Den Sidste Flaske, at Facebook ud af det blå fjernede flere reklameopslag helt uden begrundelse, Virksomheden fik blot at vide, at den har ”brudt community violations”.

Ifølge direktør for Den Sidste Flaske, Tobias Hinchely Pedersen, var der ikke noget, der virkede usædvanligt ved det Facebook-opslag, der blev fjernet. Virksomheden har i tre år lavet daglige opslag på platformen og har aldrig tidligere oplevet problemer.

Tobias Hinchely Pedersen forklarer, at opslagene gennem årene har været meget identiske. Cirka 15 opslag blev fjernet, og det var ikke muligt at komme i kontakt med Facebook for at høre begrundelsen. Samtidig blev Tobias Hinchely Pedersens private Facebook-profil samt flere af hans ansattes profiler lukket ned.

Facebooks håndtering kostede selskabet en halv million kroner, forklarer direktøren.

Besynderlige forklaringer fra Facebook

Også netbutikken Plantetorvet oplevede, at Facebook helt uden varsel og begrundelse fik lukket deres annoncekonto sidste år. Det skete to gange à cirka en måned begge gange.

Det lykkedes marketings- og e-handelschef hos Plantetorvet, Anders Boelt, at komme i kontakt med Facebook om problemet. Han fik dog kun at vide, at der var en intern fejl hos dem. Det ændrede dog ikke på, at Plantetorvets annoncekonto blev lukket over en længere periode to gange.

Siden januar har de ikke fået fjernet et Facebook-opslag, men de oplever stadig, at Facebooks algoritme ikke accepterer alle opslag, og når det sker, får de besynderlige forklaringer.

Se også: Moms på pakker fra Kina er godt nyt for danske virksomheder

Brug Facebook-annoncering som add-on

Tobias Hinchely Pedersen forklarer, at man skal være forsigtig, hvis man benytter Facebook til annoncering. Han råder til, at man målretter opslag mest muligt og generelt tager alle de forbehold, man kan.

Anders Boelt råder også til, at man som virksomhed benytter to eller tre annoncekonti på Facebook, så man har backup, hvis en af dem bliver lukket. Det er dog ingen garanti for noget, slår han fast og siger, at Facebook sagtens kan finde på at lukke dem alle.

Rasmus Terp, der er direktør for det digitale marketingbureau Web2Media, siger til Dansk Erhverv, at han har hørt om flere lignende tilfælde.

Han anbefaler, at man benytter Facebook som add-on til sin markedsføring og fokuserer på owned media, førstepartsdata, som kan bruges på tværs af flere platforme. Det er metoden til at blive mere uafhængig af de store techplatforme, slår han fast.

Se også: Nyheder om online marketing