Apple udnytter gruppepres blandt teenagere til at sælge flere iPhones
iPhones er utroligt udbredte blandt unge og særligt teenagere. Det er normen, at der sidder et æblelogo på smartphonen, når man er i den alder – og det skaber problemer for dem, der ikke vil eller kan betale sig til en iPhone.
Om unge i en vennekreds bruger en iPhone eller Android-telefon, er slet ikke uden betydning. Gennem mange år har der hersket en kultur blandt teenagere, der udskammer, mobber og gør grin med andre for at bruge Android-telefoner.
Problemet er faktisk slet ikke selve telefonerne. Det er udelukkende de problemer, som det giver, at nogle unge ikke har en iPhone ligesom de fleste andre. Og det er ingen ringere end Apple selv, der har forårsaget de problemer – med fuldt overlæg.
Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne
iPhone-brugere hader at få grønne beskeder – og det udnytter Apple
iMessage er Apples internetbaserede beskedtjeneste, som alle iPhones som standard anvender til at sende tekstbeskeder mellem iPhones. Gennem årene har Apple tilføjet en række smarte funktioner til iMessage såsom indikatorer, når andre skriver, animerede emojis, skærmeffekter, reaktioner, mulighed for at sende vedhæftede filer og at deltage i store gruppechats. En iMessage-besked kan genkendes på dens blå taleboble. Og farven på taleboblen er vigtig.
Så snart en iPhone-bruger sender beskeder til eller modtager beskeder fra en Android-bruger, opstår der nemlig problemer. Pludselig virker ingen af de smarte funktioner, som virker mellem iPhone-brugere. Beskederne overgår til SMS-beskeder, og som de fleste ved, er mulighederne over SMS og MMS temmeligt begrænsede. Det indikerer Apple ved at gøre beskederne grønne.
Det lyder jo umiddelbart meget uskyldigt – men det er det på ingen måde. For teenagere er iMessage nemlig en af de helt centrale årsager til at købe en iPhone frem for en telefon med et andet styresystem. Den tydelige farveforskel på tekstbeskederne og de mange ulemper for iPhone-brugere det har, så snart en ikke-iPhone-bruger deltager i eksempelvis en gruppesamtale, har startet et kæmpe had til de grønne talebobler på iPhones og et enormt gruppepres for at være en del af en blå gruppe af tekstbeskeder.
Der findes talrige eksempler fra folk med en ikke-iPhone, som beretter om, at de holdes udenfor deres vennegruppe, fordi de grønne beskeder ødelægger chatoplevelsen for alle andre. Det lyder skørt, men det har været virkeligheden for mange teenagere i årevis.
Læs også: Sådan påvirker teknologi menneskers beslutningstagen
Apple ved, hvor værdifuld iMessage er for unge
I forbindelse med retssagen mellem Apple og spilgiganten Epic Games, der verserede i 2021, viste en række interne e-mails fra ledende Apple-medarbejdere, at Apple har drevet den udvikling med fuldt overlæg: At begrænse iMessage til iPhone-brugere og derigennem medvirke til gruppepres og mobning blandt unge.
“I mangel af en strategi for at blive den primære beskedtjeneste for hovedparten af mobiltelefonbrugerne er jeg bekymret for, at iMessage på Android blot vil fjerne en forhindring for iPhone-familier, der giver deres børn Android-telefoner,” skrev Apples softwarechef Craig Federighi tilbage i 2013, da ledelsen diskuterede, om iMessage skulle lanceres til Android.
I en anden e-mail tre år senere skrev Tim Cook, at ”at flytte iMessage til Android vil skade os mere end hjælpe os”, ligesom en tidligere Apple-chef har skrevet, at “iMessage er en alvorlig fastlåsning (for brugerne, red.)”.
Læs også: TikTok vil stoppe doomscrolling
Vælger bevidst ikke at understøtte SMS’ens afløser, RCS
Apple kunne altså nemt have tilbudt iMessage som en app til Android, så folk – uanset om de bruger iOS eller Android – kan bruge alle de smarte funktioner i iMessage. Men det er Apple ikke interesserede i, da ledelsen altså er ganske bevidst om, hvor stort et salgsargument beskedtjenesten er for unge, som føler et gruppepres for at være med i den ’rigtige klub’ og for at undgå udskamning – et fænomen, der deles på sociale medier under hashtagget #greenbubble.
Apple kunne også snildt vælge at understøtte kommunikationsprotokollen RCS (Rich Communication Services), som er efterfølgeren til SMS-teknologien. RCS, som i dag er muligt mellem de fleste Android-telefoner, understøtter de fleste af de funktioner, der gør iMessage populær blandt iPhone-brugere. Men selv om RCS har eksisteret i mange år, har Apple ikke vist den mindste interesse for at understøtte det.
Læs også: Kvinde udsat for sexchikane i metaverset Horizon Worlds
Google i appel til Apple: iMessage bør understøtte RCS
Apples stramme greb om de unge teenagere, der er tilbøjelige til at se iPhonen som et statussymbol, har fået Google til at gå i en offensiv mod Apple. Wall Street Journal har i en længere artikel undersøgt og påvist tendensen blandt unge teenagere, hvilket har fået Hiroshi Lockheimer, seniorvicedirektør for Android, Chrome, Chrome OS og Play, til at gå til tasterne:
”Apples iMessage-fastlåsning er en dokumenteret strategi. At bruge gruppepres og mobning som en måde at sælge produkter på er uoprigtigt for en virksomhed, der har menneskelighed og retfærdighed som en central del af sin markedsføring. Der findes i dag standarder til at løse dette problem,” skriver han i et tweet.
I nogle opfølgende tweets skriver han også, at ”understøttelse af RCS vil forbedre oplevelsen for både iOS- og Android-brugere”, og at ”ved ikke at inkorporere RCS holder Apple branchen tilbage og bremser brugeroplevelsen for ikke kun Android-brugere, men også for deres egne kunder.”
Til sidst lyder også en åben invitation fra Hiroshi Lockheimer til Apple.
”Vi er glade for at arbejde sammen med Apple om at gøre RCS-interoperabilitet til en realitet.”
Det er dog noget tvivlsomt, om Apple, som formodentligt er godt tilfredse med, hvor effektivt iMessage er til at sikre sig markedsandele blandt unge, ønsker at gøre noget ved tingenes tilstand.
Læs også: Nyheder om mennesket og teknologi