EU vil deepfakes og falske profiler på sociale medier til livs med kæmpebøder
De internationale techgiganter bliver snart stillet til ansvar for det problematiske indhold, som de formidler på deres platforme. Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort adfærdskodeks udarbejdet af EU, som Reuters er kommet i besiddelse af.
Læs også: Hvad er fake news og deepfakes? Sådan spotter du falske nyheder
Techgiganter skal overvåge “manipulerende adfærd”
Ifølge oplysningerne omfatter adfærdskodeksen regler for, at techgiganterne skal overvåge “manipulerende adfærd” på deres platforme. Af dokumentet fremgår det blandt andet, at techgiganterne skal ”vedtage, styrke og implementere klare politikker vedrørende ulovlig manipulerende adfærd og praksis på deres tjenester baseret på den seneste viden om adfærd og taktikker, teknikker og procedurer (TTP’er), der anvendes af ondsindede aktører.”
Det dækker ifølge Reuters over deepfakes – det vil sige billeder og videoer, der er blevet manipuleret af software – og falske profiler, typisk i form af bots.
Delt ansvar mellem kontrolmyndigheder og techgiganter
Den nye adfærdskodeks er en opdatering til en frivillig adfærdskodeks om desinformation, som blev introduceret tilbage i 2018. Den opdaterede adfærdskodeks er dog anderledes i den forstand, at der nu er tale om en såkaldt samreguleringsordning, hvor både techgiganter, som har underskrevet kodeksen, samt kontrolmyndigheder i EU er medansvarlige for overtrædelser af kodeksen.
Blandt de hidtidige underskrivere af kodeksen er Meta, der ejer Facebook, Instagram og WhatsApp, Google, Twitter og ByteDance, der ejer TikTok.
Læs også: Ny metode opdager deepfake-videoer med 99 procents nøjagtighed
Enorme bøder for at facilitere fake news og falske profiler
Adfærdskodeksen opstiller også enorme økonomiske sanktioner, hvis techgiganterne ikke formår at håndtere fake news i form af deepfakes og falske profiler. Techgiganter, som ikke overholder adfærdskodeksen, kan forvente bøder på op til 6 procent af deres globale omsætning, oplyser Reuters.
For virksomheder som Google og Meta, der omsatte for henholdsvis 258 og 118 milliarder dollar i 2021, kan det med andre ord betyde bøder på flere milliarder dollar.
Læs også: Lovforslag: Sociale medier skal holdes ansvarlige for fake news
En del af Digital Services Act
Den nye adfærdskodeks er en del af EU’s nye regulering af digitale tjenester kaldet Digital Services Act (Retsakten om digitale tjenester), som Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet indgik en aftale om i april.
Forordningen skal forhindre spredning af ulovligt indhold på de store techgiganters platforme, ligesom techgiganternes høst af brugerdata reguleres.
“DSA giver en juridisk rygrad til adfærdskodeksen for bekæmpelse af misinformation – herunder strenge afskrækkende sanktioner,” oplyser Thierry Breton, der er EU-kommissær for det indre marked, til Reuters.
Europa-Kommissionen ventes ifølge Reuters at offentliggøre den opdaterede adfærdskodeks om desinformation på torsdag.
Læs også: Nyheder om fake news og konspiration