Din chef tror, at du er mindre produktiv fra hjemmekontoret

Ny undersøgelse fra Microsoft viser, at medarbejdere og chefer er dybt uenige om, hvor produktive medarbejdere er, når de arbejder hjemmefra.

Din chef tror, at du er mindre produktiv fra hjemmekontoret

Kan man fortsat være produktiv, når ens arbejdsplads flytter til et hjemmekontor, og man ikke sidder fysisk sammen med sine kollegaer? Ja, mener den menige medarbejder, mens ledelsen er af den modsatte overbevisning.

Det viser en ny undersøgelse, Work Trend Index Pulse Report, som Microsoft har gennemført blandt mere end 20 000 medarbejdere på tværs af 11 lande i perioden 7. juli til 2. august 2022.

Læs også: Hjemmekontoret er kommet for at blive: Her er fordele og ulemper

Stor uenighed om produktiviteten fra hjemmekontoret

Undersøgelsens resultater viser, at 87 procent af medarbejderne mener, at de er produktive fra hjemmekontoret. Det underbygges også af data fra Microsoft 365, der viser, at produktiviteten er steget. Data fra Microsoft Teams viser også, at antallet af møder hos den gennemsnitlige person er steget med 153 procent siden coronapandemien.

80 procent af lederne i de adspurgte virksomheder er dog uenige, skriver BBC. Ifølge undersøgelsen svarer 85 procent af lederne, at udbredelsen af hybridarbejde har gjort det sværere for lederne at have vished om, at medarbejderne er produktive.

Mange ledere mangler de gamle visuelle signaler, der kan indikere, om en medarbejder er produktiv eller ej, såsom at gå i rask tempo ned ad gangen eller til et mødelokale. 58 procent af de ledere, der selv har en hybrid arbejdsplads, oplyser, at de er mere tilbøjelige til at have svært ved at stole på, at deres medarbejdere yder deres bedste indsats sammenlignet med de ledere, der ikke har en hybrid arbejdsplads (38 procent).

Det skaber ifølge Microsoft et pres hos de enkelte medarbejdere for at skulle ”bevise”, at de arbejder produktivt – og oplever dermed stigende overbelastning fra hjemmekontoret. Nogle virksomheder håndterer ”problemet” ved at overvåge aktivitet frem for resultater, hvilket kan svække medarbejdernes tillid til virksomheden og resultere i fænomenet produktivitetsteater. Det er, hvor medarbejdere aktivt forsøger at vise, at de er produktive, men ikke nødvendigvis er det.

Læs også: Mere hjemmearbejde fører til stigning i cyberkriminalitet

Ledere har produktivitetsparanoia

Produktivitetsteater fører igen til et andet fænomen: produktivitetsparanoia, hvor ledere frygter, at tabt produktivitet skyldes medarbejdere, der ikke arbejder, selv om der er sket en stigning i antal møder afholdt, antal arbejdstimer og andre metrikker.

”Vi er nødt til at komme ud over det, vi beskriver som ’produktivitetsparanoia’, fordi alle de data, vi har, viser, at mere end 80 procent af de enkelte medarbejdere føler, at de er meget produktive – bortset fra at deres ledelse mener, at de ikke er produktive. Det betyder, at der er en reel uoverensstemmelse mellem forventningerne og det, de føler,” siger Satya Nadella, der er administrerende direktør i Microsoft, til BBC.

Opfordringen fra Microsoft er derfor klar: For at komme produktivitetsparanoia til livs bør ledere ændre fokus fra at bekymre sig om, hvorvidt deres medarbejdere arbejder hårdt nok til at hjælpe dem med at fokusere på det arbejde, der er vigtigst at få udført.

Se også: Nyheder om arbejdsplads og hjemmekontor