Autonome droner skal gøre vindmøller mere energieffektive
Når der dannes is på vingerne af vindmøller, går det voldsomt ud over effektiviteten, som kan falde med helt op til 80 procent. Problemet er så markant, at det kan skabe uhensigtsmæssige mekaniske vibrationer ved ujævn til-isning, og det kan i værste fald tvinge vindparker til nedlukning.
Is på vindmøllevingerne koster i de nordlige egne millioner af euro hvert år. Men det problem skal forskningsprojektet ’Detecting Ice Using Artificial Intelligence-based Techniques’ på Aarhus Universitet forsøge at løse.
”Det er et stort problem for vindmølleparker. Derfor opvarmer man i dag vingerne, men man gør det blindt, for man kan ikke se, hvor til-isningen foregår,” siger Erdal Kayacan, der er lektor på Aarhus Universitet, Institut for Elektro og Computerteknologi, og som leder forskningsprojektet.
Læs også: Dansk teknologi: Her er de største danske techvirksomheder
Skal finde den bedste kombination af sensorer og algoritmer
Forskningsprojektet skal udvikle intelligente, autonome droner, som selv kan flyve ud, scanne, detektere og afrapportere, når der udvikler sig is på vingerne af vindmøller i både store og små vindmølleparker.
”Dette projekt går ud på at udpege nøjagtigt, hvilke vindmøller der er is på, og hvor på møllevingerne isen er. Derefter kan man opvarme udelukkende lokalt, hvilket kan spare megen energi og dermed optimere driften,” siger Erdal Kayacan og tilføjer:
”Det er satans svært at detektere is på møllevinger, primært fordi is er gennemsigtigt. Men med projektet forsøger vi os med flere forskellige indbyggede sensorsystemer på dronerne. Samtidig udvikler vi en AI-styret algoritme, der ved hjælp af avanceret billedgenkendelse kan se forskel på møllevinger med og uden isbelægninger.”
Helt konkret skal projektet, som gennemføres i samarbejde med Vestas, teste droner med forskellige sensorer, herunder RGB-kameraer, termiske kameraer, LiDAR og ultralyd. Projektet skal finde ud af, hvilken kombination af forskellige teknologier og AI-algoritmer, der egner sig bedst til at lokalisere is på møllevingerne.
”Vi regner med at kunne foretage den første test på en off-shorevindmølle til næste vinter, men først skal vi regne på systemet og modellere os frem til den rette løsning,” siger Erdal Kayacan.
Læs også: Nyheder om dansk teknologi