Apples popularitet hos generation Z er en kæmpe udfordring for Android
Apple har så stramt et greb om USA’s generation Z – unge født efter 1996 – at det udgør et kæmpe problem for Googles konkurrerende Android-økosystem. Det beretter mediet Financial Times om i en artikel, der beskriver fænomenet, hvor iPhonens popularitet blandt den unge generation gør telefonen til et statussymbol.
Har man ikke en iPhone ligesom de fleste andre, risikerer man at blive socialt udstødt. Det er en bekymring, som mange amerikanere i generation Z, der ikke har en iPhone, går med. Bruger man en Android-telefon, mens de fleste omkring én har en iPhone, får flertallet af unge i Apples økosystem de øvrige til at købe Apple-produkter og -tjenester.
Det giver Apple øgede markedsandele og forstærker blot fænomenets effekt.
Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne
Generation Z ejer hver tredje iPhone
Apple oplever enorm fremgang i USA. Fra 2019 til 2022 steg Apples markedsandel fra 35 procent til 50 procent, viser tal fra Counterpoint.
Det er dog blandt generation Z, at Apple gør det ualmindeligt godt. De udgør hele 34 procent af alle iPhone-ejere i USA, mens den nærmeste konkurrent, Samsung, kun opnår 10 procent. Hos de ældre generationer er der derimod en langt mere ligelig fordeling mellem Apples iPhones og Android-telefoner.
Apples stramme greb om generation Z går langt ud over kun mobiltelefonen, viser tal fra Canalys. For hver 100 iPhones, som Apple sælger, sælger Apple også 26 iPads, 17 Apple Watches og 35 sæt AirPods. Samsung, derimod, sælger ’kun’ 11 tablets, 6 smartwatches og seks sæt trådløse høretelefoner.
Apple formår ikke kun at sælge langt mere i sit økosystem – det sker også til trods for, at den gennemsnitlige salgspris på en iPhone er næsten tre gange højere end den gennemsnitlige salgspris på en Android-telefon.
Værdifulde Generation Z
Generation Z er en utrolig værdifuld målgruppe for Apple. De unge forbrugere er den aldersgruppe, der er klart mest online. Helt op til 6 timer om dages bruger de på deres smartphone. Med Apples dominans blandt generation Z er it-giganten med til at forme de unge amerikaneres sociale kredse, lyder det fra forskere, som rådgiver virksomheder om generation Z-forbrugernes præferencer.
Når folk ejer en iPhone, er de også langt mere tilbøjelige til igen at købe end iPhone end Android-brugere er tilbøjelige til at købe endnu en Android-telefon. Med andre ord har Apple udsigt til en stigende markedsandel.
Læs også: Apples direktør, Tim Cook, vil ikke understøtte RCS – “køb en iPhone til din mor”
Udnytter gruppepres til at sælge flere iPhones
Særligt iMesssage er et stærkt socialt signal. Apples beskedtjeneste skelner tydeligt mellem, om en person er inde i Apples økosystem eller ej. Har man en iPhone – og dermed iMessage – er ens beskeder blå og med høj kontrast. Sender eller modtager man beskeder fra en Android-telefon, gøres beskederne grønne og kontrasten reduceres.
Billeder og interaktivt indhold fra Android-brugere komprimeres voldsomt eller virker slet ikke, og iPhone-brugere efterlades med en opfattelse af, at Android-brugerne er skyld i, at gruppesamtaler med Android-brugere ikke virker ordenligt. Det er en bevidst strategi fra Apple om at give en overlegen brugeroplevelse på iPhones.
“En grøn besked – enhver med en Android – ødelægger hele chatten, fordi det hele nu skal være en SMS, så det sociale pres for at få en iPhone er ret vanvittigt,” siger Annelise Hillman på 24 år.
Ifølge Kahlil Greene på 22 år, der er uafhængig konsulent og “Gen Z-historiker”, er de fejl, som den manglende kompatibilitet forårsager, irriterende nok til, at det er “meget, meget almindeligt” for Android-brugere at blive udelukket fra gruppechats.
Læs også: Sådan påvirker teknologi menneskers beslutningstagen
EU-regler tvinger Apple til at løsne grebet om iOS 17
Google er godt og grundigt træt af Apples praksis, når det gælder iMessage. Derfor søsatte søgegiganten sidste år en stor kampagne, hvori Google opfordrede Apple til at understøtte standarden RCS, som er SMS-teknologiens efterfølger. Men det er ikke i Apples interesse.
Ny EU-lovgivning tvinger dog Apple til at forbedre kompatibiliteten på tværs af platforme og økosystemer inden 2024. Apps kan dermed downloades uden for App Store, og der åbnes op for iMessage, NFC, browsere og kamera – forventeligt når næste softwareversion, iOS 17, lanceres i efteråret.
Som følge heraf er Apples økosystem med til at forme den sociale beslutningstagning, med særlig vægt på iMessage som et socialt signal, hvilket er nødvendigt på grund af dårligere erfaringer med at sende beskeder og bruge gruppechats via SMS.
Læs også: Nyheder om mennesket og teknologi