Hvilke erhvervsskoler er bedst til at samarbejde med erhvervslivet?
Ny analyse fra SMVdanmark, der er hovederhvervsorganisation for 18.000 små og mellemstore virksomheder, viser, at der er stor forskel på danske erhvervsskolers evne til at samarbejde med erhvervslivet.
Læs også: Her er alle danske it-uddannelser og uddannelser inden for teknologi
Stor forskel på erhvervsskolers samarbejdsevner
Mere end 8.000 virksomheder har oplyst om deres samarbejde med erhvervsskoler. Af svarene fremgår det, at der er meget stor forskel på, hvordan virksomhederne oplever de forskellige erhvervsskolers samarbejdsevner.
Den bedste skole får bedømmelsen 9,2 på en skala fra 1 til 10, mens den dårligste scorer 6,5. Top-5 og bund-5 i undersøgelsen er:
- Aarhus Business College: 9,2
- AMU-Vest: 8,8
- Business College Syd: 8,7
- DEKRA Sydjylland A/S: 8,7
- DEKRA A/S: 8,5
- Professionshøjskolen VIA: 7,1
- Hotel- og Restaurantskolen: 7,0
- Grindsted Landbrugsskole: 6,6
- Københavns Professionshøjskole: 6,6
- Professionshøjskol University College Nordjylland: 6,5
SMVdanmark har undersøgt virksomheders opfattelse af erhvervsskolernes samarbejdsevner inden for forskellige brancher. Herunder kan du se de bedste erhvervsskoler inden for techrelaterede uddannelser på erhversskoler:
- Data- og kommunikationsuddannelsen: 8,34 (EUC Syd)
- Digital media: 7,69 (Viden Djurs)
- Grafisk tekniker: 8,07 (TECHCOLLEGE)
- Industritekniker: 8,30 (Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier)
- Mediegrafiker: 8,38 (Hansenberg)
- Teknisk designer: 8,24 (Uddannelsescenter Holstebro)
Lave karakterer til skoler bekymrer SMVdanmark
Svarene fra virksomhederne tegner et billede af, at skolerne især bliver vurderet lavt på, om lærlinge lærer det, som virksomhederne har brug for. Det bekymrer Kasper Munk Rasmussen, der er chefkonsulent i SMVdanmark:
“Vi risikerer, at hvis samarbejdet med erhvervsskolerne halter, så står nogle virksomheder af, og siger nej tak til at uddanne elever og lærlinge. Og da vi i fremtiden vil få en massiv mangel på faglært arbejdskraft, det er meget ærgerligt, hvis samarbejdet er en sten i skoen,” siger han.
Han opfordrer derfor virksomheder, som oplever udfordringer med samarbejdet, til at tage den direkte konsekvens:
”Virksomhederne er kunder i erhvervsskolernes butik, og hvis butikken – dvs. skolen – gentagne gange ikke kan levere den ønskede kvalitet, så må man afbryde samarbejdet og henvende sig til en anden skole. Det kan give en udfordring med transport for lærlingene, men mange skoler giver gode muligheder for, at lærlinge kan bo på skolehjem, hvis de uddanner sig længere væk hjemmefra,” siger Kasper Munk Rasmussen.
Analysen fra SMVdanmark indgår som en del af Børne- og Undervisningsministeriets årlige virksomhedsundersøgelse.
Læs også: Nyheder om uddannelse og studieliv