Adgang for alle
Som følge af digitaliseringen bliver børn yngre og yngre, når det kommer til kundskaben at kunne operere smartphones og tablets. Blandt andet er størstedelen af danske unge på TikTok i alderen mellem 9-14, til trods for at man skal være 13 for at have en profil på appen. TikTok er ikke den eneste platform, hvor yngre børn har adgang. Og det kan have sine konsekvenser.
Børn går online
Nogle af de konsekvenser, det bringer med sig ved at være på nettet, kan du blandt andet høre om i DRs podcast Mænd der hader kvinder. Her tales der om, hvordan forskellige internetfora bliver anvendt som medie for helt ekstreme tilfælde ved at have adgang til internettet – både som barn og ung.
Men hvordan sker det, at et medie kan opnå så stor popularitet? Det må ganske enkelt have noget at gøre med de aktuelle tendenser, der allerede strømmer i samfundet – eller ungdommen i dette tilfælde. Skærmtiden blev under isolationen forhøjet, både fordi vi skulle etablere online møder som aldrig før, men også fordi vores fritid og frihed mestendels blev tilbragt hjemme – og måske alene.
Særligt TikTok er boomet hos ungdommen og har formået at etablere et samvær og socialt netværk, der har gjort det svært ikke at ride med på bølgen. Vi har været i isolation sporadisk ind og ud i et års tid. Hvordan har det påvirket os?
Dit 9-årige barn disponeres for det samme som alle andre
Appen TikTok anvender en algoritmer, der meget nemt finder frem til, hvilket indhold brugeren finder interessant. Brugerens startside tilrettelægges derfor efter, hvad algoritmerne udregner. Brugeren vil derfor opleve et skræddersyet og interessant feed, hver gang der trykkes ind i appen.
Indholdet er som regel bygget op af dansetrends, udfordringer og anekdoter delt med det formål at skabe en fælles referenceramme for seerne. Men at forestille sig, at en 9-årig har adgang til alle de samme videoer, som voksne har adgang til, synes at være bekræftende for uroligheden om, at der findes så mange stimulanser, som nudger børn og unge i en retning af forhastet selviscenesættelse gennem sociale medier.
Er du med på moden?
TikTok er en platform, der er præget af hurtigt forbigående trends. For at kunne opnå succes, skal man sørge for at følge med. Jeg har især lagt mærke til, hvor tidskrævende det har vist sig at at producere en anerkendt fed TikTok-video. De korte klip kan vare op til tre minutter, men alligevel bruges der utallige timer på at fremstille den perfekte video.
Videoer bliver filmet om og om igen, og der lægges ikke skjul på, at man gerne bruger 17 timer på at fremstille, klippe, og redigere en video, før den deles med omverdenen. 17 timer er diskuterbart og borderline okay under et års isolation. Det er alment kendt, at sociale medier er tidsrøvere. Men jeg har aldrig før hørt om så store mængder af tid, der bruges på et enkelt produkt, når vi taler om selvpromovering på sociale medier.
TikTok som argument
Vist nok udvikler tendenser sig, og det er alment kendt, at alder er en dynamisk del af livet, både bogstaveligt og i teoretisk forstand. Jeg oplever, at flere og flere unge interesserer sig mere for politiske emner, og det, synes jeg, er sejt. Min opsang er ikke til de unge voksne, men snarere til de mindre unge, der sætter sig selv på skærmen og udødeliggør videoer og billeder, og til deres forældre. Der er tale om en stærk social kapital i sociale medier. Og personligt kan jeg ikke se, hvor det hører hjemme i de yngres hverdag.
Når jeg er i offentligheden, genkender jeg ofte samtaler, der handler om TikTok. Der bruges nemlig nogle særlige bemærkninger, referencer og et bestemt sprog. En af de gange jeg overhørte sådan en samtale, hørte jeg to piger tale om deres datingadfærd. Den ene pige havde fået inspiration fra TikTok og legede nu med alle mulige metoder, hvorpå hun kunne opnå det resultat, hun ønskede.
Om det blot var for samtalens skyld eller for et godt grin mellem de to veninder, skal jeg ikke kunne sige.
Min pointe er blot, at TikTok og fællesskabet herfra har en stor indflydelse på de unge, og at appen har opnået en status som argument og reference uden nødvendigvis at være understøttet af andet. Jeg synes, det er værd at sætte sig ind i og tale om med sine unge voksne børn. Der er både seriøse, spændende og sjove samtaler at hente, hvis man sætter sig ind i appen og de tilhørende trends.
TikTok er på mange måder en kreativ, lærerig og underholdende platform. Og forglem ej, at der er tale om en platform for moderne samvær. Men jeg synes, at det er værd at rette mere opmærksomhed mod de modningsprocesser og iscenesættelser, der foregår på grund af og på de online fora og apps, som hitter så meget hos de unge.
Alexandra Infantino Charquero er en gæv, ung kvinde, som har trådt sine barnesko på Vestegnen, men har de seneste 5 år boet i København. Alexandra fik sin bachelorgrad ved Københavns Universitet og læser nu interkulturelle markedsstudier på kandidaten. Hendes akademiske interesser bunder i sociale identiteter, antropologi og pragmatisk kommunikation, og hun giver altid gerne sine nære en sociopragmatisk analyse med på vejen. Hendes motto er: Drop horoskopet – kom til mig i stedet. Læs andre klummer af Alexandra Infantino Charquero her