Sådan kan virksomheder forberede sig på den hybride arbejdsplads

Der findes ikke en one size fits all-løsning til den hybride arbejdsplads, men ny undersøgelse kan hjælpe danske virksomheder godt på vej.

Sådan kan virksomheder forberede sig på den hybride arbejdsplads

Cisco Danmark og Institut for Fremtidsforskning har benyttet coronasituationen til at undersøge, hvordan danske 46 danske virksomheder og offentlige organisationer tænker på arbejdspladsen og deres medarbejdere. Corona betegnes ikke længere som en samfundskritisk sygdom i Danmark, så spørgsmålet er, hvordan arbejdet og arbejdspladsen skal indrettes fremover.

Hjemmearbejde under corona var “gigantisk eksperiment”

Konklusionen er, at mange medarbejdere har haft positive erfaringer med hjemmearbejde under corona. Det forklarer forklarer Carsten Videcrantz, som er administrerende direktør i Cisco Danmark.

Han kalder arbejdssituationen under corona, hvor mange danskere blev tvunget til at arbejde hjemme, for ”et gigantisk eksperiment”. Han understreger samtidig, at arbejdspladsen, som vi kender den fra 2019, ikke kommer tilbage.

“Den hybride arbejdsplads, som man først forventede om 5-10 år, har corona accelereret, så den her er nu. Mange virksomheder har det seneste år indført nye arbejdsmodeller, men på den hybride arbejdsplads findes en ‘one size fits all’-model simpelthen ikke. De 46 virksomheder lander ikke samme sted. Men mulighederne og udfordringerne er de temmelig enige om,” forklarer Carsten Videcrantz.

Hele 97 procent af respondenterne i undersøgelsen svarer, at flere områder af arbejdspladsen er blevet påvirket positivt af ændringerne i arbejdsformen som følge af corona. Her er det særligt anvendelsen af digitale løsninger og balancen i arbejds- og fritidslivet, der har ændret sig til det bedre.

Se også: Hvordan påvirker hjemmearbejde ansattes trivsel?

Skal hjælpe virksomheder med at håndtere den hybride arbejdsplads

Daria Krivonos, direktør i Instituttet for Fremtidsforskning, håber, at undersøgelsen kan skabe en bedre forståelse for de mekanismer, der kommer i spil med den hybride arbejdsplads.

”Vi har alle gjort os en række erfaringer om fordele og ulemper, men vores viden om mekanismerne ved den hybride arbejdsplads er stadig begrænsede, og ingen har samlet det et sted og bundet trådene sammen. Det gør vi nu, og vi håber meget, at det kan hjælpe og inspirere andre med at håndtere de dilemmaer, der kommer med den hybride arbejdsplads, og det tager kun fart de næste mange år,” siger hun.

Du kan læse mere i rapporten her og få vejledning og inspiration til, hvordan du og din virksomhed skaber den optimale hybride arbejdsplads.

Se også: Nyheder om arbejdsplads og hjemmekontor