Sådan påvirker notifikationer din effektivitet på arbejdet
Under COVID-19-pandemien har mange danskere oplevet at være hjemsendt, og mange har i den forbindelse fået øjnene op for de fordele, der kan være ved at arbejde hjemmefra. En af de helt store fordele er, at medarbejdere er mere produktive, end når de sidder på virksomhedens kontor.
Det er velkendt, at der er færre forstyrrelser på hjemmearbejdspladsen, og færre forstyrrelser fører også til mere effektivt arbejde. En ny undersøgelse foretaget af forskere fra UC Irvine og Humboldt University i Berlin har kortlagt, hvordan forstyrrelser fra blandt andet smartphonen påvirker medarbejderes effektivitet.
Læs også: Hjemmekontoret er kommet for at blive: Her er fordele og ulemper
Hver forstyrrelse koster et kvarters effektivt arbejde
Undersøgelsen viser, at hver eneste forstyrrelse koster omkring et kvarters effektivt arbejde, og gang det tal op med 10, eller måske 20, forstyrrelser i løbet af en arbejdsdag – og det er pludselig timevis af effektivt arbejde, der går tabt som følge af unødvendige forstyrrelser.
Mange forstyrrelser kan komme fra kollegaer, der lægger vejen forbi dit skrivebord, eller fra notifitikationer – ikke kun tekstbeskeder, men også fra e-mailklienten på computeren og sociale apps, som konkurrerer om at få din opmærksomhed døgnet rundt.
Kan føre til stress, frustration og øget tidspres
Forskerne har også undersøgt, hvad de konstante forstyrrelser gør ved folks arbejde.
”Overraskende nok viser vores resultater, at afbrudt arbejde udføres hurtigere. Vi tilbyder en fortolkning. Når folk konstant bliver afbrudt, udvikler de en måde at arbejde hurtigere (og skrive mindre) på for at kompensere for den tid, som de ved, at de vil miste ved at blive afbrudt. Men det har sin pris at arbejde hurtigere med afbrydelser: Folk under de afbrudte forhold oplevede en højere arbejdsbyrde, mere stress, større frustration, mere tidspres og større anstrengelse. Så afbrudt arbejde kan udføres hurtigere, men det har en pris,” lyder det.
Afbrydelser i arbejdstiden fra blandt andet smartphonen har altså store konsekvenser, ikke kun for det arbejde, der (ikke) laves, men også for medarbejdernes mentale helbred. Når forstyrrelserne forlænger den tid, det tager at fuldende en opgave, kompenseres der ved en hurtigere og mere stressende arbejdsstil.
Dele af problemet – vores telefoner, som konstant bimler og bamler – kan nemt håndteres ved at sætte telefonerne og eventuelt dertilhørende smartwatch i ”forstyr ikke”-tilstand, uanset hvor man arbejder. Konstante afbrydelser på arbejdspladsen har vist sig i mange tilfælde at kunne løses ved at arbejde hjemmefra.
Hjemmearbejde er dog ikke helt uden udfordringer. Privatliv og arbejde har det med at smelte sammen, når arbejdet foregår hjemmefra – og det åbner døren for en lang række sikkerhedsrisici, som virksomheder må håndtere.
Læs også: Nyheder om arbejdsplads og hjemmekontor