Digitalt værktøj fra Novo Nordisk skal booste SMV’ernes produktion

Novo Nordisks digitale optimeringsværktøj Brownie Bee bliver stillet gratis til rådighed for SMV’er, som kan bruge værktøjet til at optimere deres udviklingsarbejde.

Digitalt værktøj fra Novo Nordisk skal booste SMV’ernes produktion

Medicinalgiganten Novo Nordisk har et digitalt optimeringsværktøj kaldet Brownie Bee. Det er i stand til at forkorte virksomhedens arbejde med at udvikle medicin. Men open-source-værktøjet har potentiale til meget mere.

Derfor frigiver Novo Nordisk værktøjet til mindre danske produktionsvirksomheder, som kvit og frit kan få gavn af værktøjet til at styrke deres effektivitet og dermed konkurrenceevne samt til at styrke virksomhedernes digitaliseringsindsats.

Læs også: Dansk teknologi: Her er de største danske techvirksomheder

Værktøj vælger det næste mest produktive eksperiment

Uanset om man er en medicinalvirksomhed eller anden produktionsvirksomhed, skal der løses optimeringsproblemstillinger. Det kan være ved udvikling af ny medicin, eller da virksomheden RadiSurf, som fik tidlig adgang til softwaren, brugte den til at forlænge levetiden af en coating, som virksomheden producerer, med 140 procent.

Hvordan fungerer Brownie Bee?

I et eksempel vil vi forbedre opskriften på en brownie. Vi kender ingredienserne, og ved hvad vi vil opnå i fx smag, tekstur og duft. Men vi kender ikke mængden af hver af de mange ingredienser, eller bagetid og temperatur.

Til at starte med vil Brownie Bee foreslå en lille håndfuld opskrifter, som vi afprøver og bedømmer. Herefter vil Brownie Bee bruge vores løbende feedback til at foreslå nye opskrifter, indtil vi opnår det ønskede resultat og den perfekte brownie. Det vil typisk tage Brownie Bee ca. 15 kagebagninger at få optimeret mængden af alle ingredienser, bagetid og temperatur.

Kilde: Teknologisk Institut

Værktøjet kombinerer ideer fra ældre statistiske metoder til forsøgsplanlægning, for eksempel Design of Experiments (DOE), med moderne maskinlæring. Helt konkret bruger værktøjet opsamlet viden til at vælge det næste mest produktive eksperiment – det vil sige den smarte vej at gå i valget mellem titusinder af muligheder.

Små virksomheder kan komme i udviklingsforløb

Potentialet for danske virksomheder er så lovende, at Industriens Fond har investeret i et treårigt projekt kaldet “BOOST Væksten” sammen med Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet. Sammen skal de udbrede værktøjet i små danske produktionsvirksomheder.

Værktøjet skal i de næste tre år gøres mere brugervenligt, så virksomheder – uanset hvor digitale modne de er – kan få gavn af det. Det er Alexandra Instituttet, der står for at optimere brugerfladen, mens Teknologisk Institut skal implementere Brownie Bee via en række udviklingsforløb med danske virksomheder.

Oplysninger om udviklingsforløb, arrangementer og andet kan findes på browniebee.dk, der løbende vil blive opdateret.

Læs også: Nyheder om dansk teknologi