5.000 nye ladere til elbiler på et år – se udviklingen i din kommune
Der kommer markant flere opladere til elbiler i Danmark i disse år. Hvor antallet af elbiler i en periode er vokset hurtigere end antallet af ladere, er udviklingen for nylig vendt, viser tal fra Transportministeriet.
Nu mere end 11.000 ladepunkter i Danmark
Der er nu knap 11.000 ladepunkter fordelt rundt om i landet. Det er mere end en firdobling sammenlignet med marts 2020. Det er det seneste år, der er sket størst tilgang. Her er der kommet mere end 5.000 nye ladepunkter til.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Tilbage i marts 2020 var der 7,1 elbiler per offentligt ladepunkt – et tal der i januar 2022 steg til 13,8 elbiler per ladepunkt. Men nu, i slutningen af marts 2023, er tallet igen faldet til 11,4 elbiler per ladepunkt. Dermed er udviklingen i offentlige ladepunkter gået hurtigere end antallet af nye elbiler.
De fleste kommuner har fået flere ladere
Ifølge de nyeste tal har 79 procent af landets kommuner fået udvidet ladeinfrastrukturen i løbet af 1. kvartal 2023. I knap 20 procent af kommunerne er der ingen ændring sket, og i kun én kommune er der sket et lille fald i antallet af ladepunkter. 97 af landets 98 kommuner har i dag ladepunkter.
Koncentrationen af ladepunkter varierer meget fra kommune til kommune. Værst står det til i Vallensbæk, der har 0,24 ladepunkter per 1.000 indbyggere. I Fanø Kommune er der hele 6,46 ladepunkter per 1.000 indbyggere. Landsgennemsnittet ligger på 1,68 ladepunkter per 1.000 indbyggere.
Det er især Hovedstadsområdet, der har en høj koncentration af offentligt tilgængelige ladepunkter. Blandt de 20 kommuner med flest ladepunkter ligger 12 af dem i Region Hovedstaden. Også ø- og landkommuner ligger højt på listen – navnlig Fanø, Ærø, Jammerbugt og Bornholm.
Følgende kommuner har oplevet størst fremgang i antallet af ladepunkter set i forhold til befolkningens størrelse i løbet af 1. kvartal 2023:
- Tårnby: +2,8 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Jammerbugt: +2,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Helsingør: +1,7 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Solrød: +1,6 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Rødovre: +1,4 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Ringsted: +1,3 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Fanø: +1,2 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Lyngby-Taarbæk: +1,1 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Glostrup: +0,8 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Syddjurs: +0,8 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Brøndby: +0,8 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Albertslund: +0,8 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Lejre: +0,6 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Thisted: +0,6 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Nyborg: +0,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- København: +0,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Hjørring: +0,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Silkeborg: +0,5 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Nordfyn: +0,4 ladepunkter per 1.000 indbyggere
- Vejle: +0,4 ladepunkter per 1.000 indbyggere
Hvor mange elbilladere per 1 000 indbyggere er der i kommunerne?
Nedenfor kan du se, hvor mange ladeudtag per 1.000 indbyggere der er i hver kommune. Du kan også se, hvor mange placeringer på listen den pågældende kommune er rykket op eller ned sammenlignet med placeringen i 2. kvartal 2022.
Kommune | Ladeudtag per 1.000 indbyggere | Relativ ændring ift. 1. kvartal 2022 |
1. Fanø | 6,5 | +62 |
2. Frederiksberg | 5,2 | -1 |
3. Tårnby | 4,8 | +11 |
4. København | 4,3 | -2 |
5. Ærø | 3,5 | -2 |
6. Bornholm | 3,4 | +1 |
7. Lyngby-Taarbæk | 3,4 | +33 |
8. Ringsted | 3,3 | +30 |
9. Herlev | 3,3 | -5 |
10. Glostrup | 3,2 | – |
11. Helsingør | 2,9 | +74 |
12. Jammerbugt | 2,8 | +74 |
13. Billund | 2,8 | +2 |
14. Middelfart | 2,7 | -9 |
15. Albertslund | 2,6 | +36 |
16. Solrød | 2,6 | +81 |
17. Høje Taastrup | 2,4 | +5 |
18. Rødovre | 2,4 | +54 |
19. Nyborg | 2,3 | +7 |
20. Odder | 2,3 | +29 |
21. Gentofte | 2,3 | -8 |
22. Ballerup | 2,3 | +9 |
23. Rebild | 2,2 | -17 |
24. Aarhus | 2,2 | – |
25. Aabenraa | 2,2 | -17 |
26. Guldborgsund | 2,1 | -8 |
27. Køge | 2,0 | -18 |
28. Roskilde | 2,0 | +28 |
29. Samsø | 1,9 | -18 |
30. Thisted | 1,9 | +15 |
31. Esbjerg | 1,8 | -2 |
32. Hjørring | 1,8 | -4 |
33. Syddjurs | 1,7 | -17 |
34. Sønderborg | 1,7 | -14 |
35. Frederikshavn | 1,7 | +31 |
36. Slagelse | 1,6 | – |
37. Hvidovre | 1,6 | -25 |
38. Odense | 1,6 | +10 |
39. Horsens | 1,6 | -7 |
40. Randers | 1,6 | -6 |
41. Struer | 1,6 | -25 |
42. Kerteminde | 1,6 | -19 |
43. Hørsholm | 1,5 | -18 |
44. Vejen | 1,5 | +37 |
45. Holstebro | 1,4 | -15 |
46. Holbæk | 1,4 | -9 |
47. Brøndby | 1,4 | +37 |
48. Dragør | 1,4 | +29 |
49. Gladsaxe | 1,4 | -16 |
50. Kolding | 1,4 | +9 |
51. Ishøj | 1,4 | -34 |
52. Furesø | 1,3 | -31 |
53. Vejle | 1,3 | +4 |
54. Silkeborg | 1,3 | +11 |
55. Vordingborg | 1,3 | -13 |
56. Ringkøbing-Skjern | 1,3 | -13 |
57. Tønder | 1,3 | -3 |
58. Fredensborg | 1,2 | +15 |
59. Skanderborg | 1,2 | -18 |
60. Stevns | 1,2 | +23 |
61. Svendborg | 1,2 | -44 |
62. Lejre | 1,2 | +20 |
63. Nordfyn | 1,2 | +28 |
64. Morsø | 1,2 | -37 |
65. Aalborg | 1,1 | -7 |
66. Vesthimmerland | 1,1 | -27 |
67. Langeland | 1,1 | -32 |
68. Faxe | 1,1 | +25 |
69. Rudersdal | 1,1 | -7 |
70. Hillerød | 1,1 | -15 |
71. Lolland | 1,0 | – |
72. Fredericia | 1,0 | -12 |
73. Sorø | 1,0 | +14 |
74. Hedensted | 0,9 | -27 |
75. Viborg | 0,9 | -7 |
76. Greve | 0,9 | -24 |
77. Kalundborg | 0,9 | -13 |
78. Assens | 0,9 | -32 |
79. Odsherred | 0,9 | -9 |
80. Næstved | 0,9 | -3 |
81. Ikast-Brande | 0,9 | -14 |
82. Herning | 0,9 | -13 |
83. Lemvig | 0,9 | -7 |
84. Varde | 0,8 | -4 |
85. Mariagerfjord | 0,7 | -11 |
86. Brønderslev | 0,7 | -25 |
87. Halsnæs | 0,7 | -34 |
88. Frederikssund | 0,6 | -9 |
89. Egedal | 0,6 | -1 |
90. Haderslev | 0,6 | -12 |
91. Faaborg-Midtfyn | 0,5 | +4 |
92. Norddjurs | 0,5 | -17 |
93. Favrskov | 0,5 | -3 |
94. Allerød | 0,4 | -5 |
95. Gribskov | 0,3 | -1 |
96. Skive | 0,3 | -4 |
97. Vallensbæk | 0,2 | – |
Ladetyper fordelt på operatør
Transportministeriet har også opgjort, hvilke markedsandele de forskellige ladeoperatører har fordelt på ladetyper. Den største operatør af normalladere på op til 22 kW er Clever med en markedsandel på 42 procent. Dernæst kommer Spirii (24 procent), E.ON (22 procent) og andre (12 procent).
Clever er også størst inden for hurtigladere (23-99 kW) med en andel på 33 procent. E.ON har en andel på 31 procent, Circle K 6 procent, Spirii 3 procent og andre 26 procent.
Til sidst er der lynladere med en effekt på mindst 100 kW. Her er Tesla klart størst med en andel på 33 procent. Dernæst kommer Circle K (16 procent) og både Clever og Q8 med 10 procent.