BMW dropper sædevarme på abonnement

Folk følte, at BMW-ejere betalte dobbelt for sædevarme på abonnement, erkender bilproducenten, som ikke længere vil sælge sædevarme som en tjeneste.

BMW dropper sædevarme på abonnement

BMW blev sidste år mødt af heftig modstand, da bilproducenten begyndte at sælge sædevarme på abonnement i sine biler. Modstanden var så markant, at den tyske bilproducent nu har besluttet at stoppe med at sælge sædevarme på abonnement.

Sædevarme var én af flere funktioner, som BMW sidste år begyndte at låse bag betalingsmur i en håndfuld lande. Kritikken gik på, at producenten var grådige ved at tage løbende betaling for hardware, som allerede var installeret i bilen fra fabrikken.

BMW erkender: Folk følte, de betalte dobbelt

Nu, efter flere måneder med kritik, har BMW besluttet at give efter. Sædevarme bliver ikke længere en funktion, som man skal betale et månedligt abonnement på cirka 130 kroner for at kunne bruge.

Det bekræfter Pieter Nota, der er bestyrelsesmedlem i BMW, over for Autocar.

“Det, som vi ikke gør mere – og det er et meget velkendt eksempel – er at tilbyde sædevarme på denne måde (på abonnement, red.). Vi tilbyder det fra fabrikken, og enten har man det, eller også har man det ikke,” forklarer han og tilføjer:

“Vi troede, at vi ville give kunden en ekstra service ved at tilbyde muligheden for at aktivere det senere, men brugeraccepten er ikke så høj. Folk følte, at de betalte dobbelt – hvilket faktisk ikke var sandt, men opfattelse er virkelighed, siger jeg altid. Så det var grunden til, at vi stoppede med det.”

Han forklarer over for mediet, at BMW nu vil holde sig til at tilbyde software- og servicerelaterede funktioner på abonnement. Det kan være førerassistentfunktioner og parkeringsassistent, som man kan tilkøbe til sin bil. Det kan også være softwarefunktioner, der kræver dataopkobling, og som er en type tjenester, som kunderne er vant til at betale for på andre områder.

Mislykkede forsøg med abonnementsløsninger

Det er ikke første gang, at BMW har eksperimenteret med mikrotransaktioner – og mislykkedes med det.

BMW at tage betaling for at lade brugere anvende Apple CarPlay: Først med et engangsbeløb på 300 dollar og senere som en årlig abonnementspris på 80 dollar. Det skete i 2016, hvor de konkurrenter, som tilbød Apple CarPlay og Android Auto, gjorde det kvit og frit.

BMW har også forsøgt sig med at tilbyde hele biler på abonnement. For 2.000 dollar om måneden kunne man med tjenesten Access by BMW få adgang til et udvalg af BMW’s biler. Begge abonnementsløsninger endte dog med at blive lukket ned ligesom muligheden for at abonnere på sædevarme.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi