Plugin-hybridbiler dominerer ikke længere salget af grønne biler
Rene elbiler (BEV) solgte godt i Danmark i februar måned. Det viser de seneste tal fra De Danske Bilimportører over salget af nye biler.
I februar 2022 blev der indregistreret i alt 10 203 personbiler, hvilket er tre procent flere end i februar 2021, som var præget af coronanedlukning. Den helt store udvikling i forhold til for et år siden er, at plugin-hybridbiler (PHEV) ikke længere dominerer salget af grønne biler i Danmark.
Afgift på plugin-hybrid-biler påvirker salget
Rene elbiler og plugin-hybridbiler stod i februar hver især for 17 procent af de indregistrerede biler – svarende til 1 734 biler. Til sammenligning stod plugin-hybrider for 14 procent af salget i februar 2021, mens det kun var fire procent for rene elbiler.
Danskernes manglende lyst til at købe plugin-hybridbiler skyldes en afgiftsstigning på plugin-hybridbiler, som trådte i kraft ved årsskiftet.
“Det er tydeligt, at afgiftsstigningen på plugin-hybridbilerne til nytår har haft effekt og virker efter hensigten. Vi vurderer, at det grønne bilsalg i 2022 vil være stærkt domineret af elbiler, der i årets første to måneder viser gode takter”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører.
Læs også: Dansk firma vil udrulle stort europæisk netværk af lynladere
Kan stadig ikke følge med efterspørgslen
Siden den første coronanedlukning har der været en enorm mangel på computerchips, som har været skabt af øget efterspørgsel i forbindelse med, at mange har måttet arbejde eller modtage undervisning hjemmefra under coronanedlukningerne. Derudover har store, internationale chipproducenters fabrikker også været ramt af selvsamme nedlukninger.
Det er blot to af en håndfuld faktorer, som har forårsaget en enorm mangel på mikrochips, som stadig påvirker salget af blandt andet biler.
“Der er fortsat stor efterspørgsel efter elektriske biler hos landets bilforhandlere. Dog er der stadig markante udfordringer med komponentmangel hos de fleste bilproducenter, hvilket lægger en dæmper på det antal biler, vi kan levere. Andelen af solgte grønne biler er således højere, end vores indregistreringstal umiddelbart viser,” siger Mads Rørvig.
Russisk invasion af Ukraine kan også påvirke bilsalget
I Ukraine bliver der produceret flere komponenter, som benyttes i bilindustrien, og De Danske Importører forventer, at Ruslands invasion af Ukraine også kan påvirke salget af biler.
”Komponentmanglen hos bilproducenterne kan blive yderligere forværret af den ulykkelige konflikten i Ukraine, da dele af bilproduktionen i Europa er afhængige af underleverandører og arbejdskraft herfra. Samtidig kan vi forvente et generelt fald i efterspørgslen grundet konflikten,” siger Mads Rørvig.