Stor stigning i antallet af ladere til elbiler i august

Antallet af offentlige ladepunkter til elbiler stiger fortsat hurtigere end antallet af elbiler. De Danske Bilimportører efterlyser regulering af lademarkedet.

Stor stigning i antallet af ladere til elbiler i august

Det samlede antal offentlige ladepunkter er i august 2023 nået op på 14.335. Det er en stigning på hele 7.354 nye ladepunkter eller mere end en fordobling sammenlignet med august sidste år. Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører, som er hentet fra analysevirksomheden ZAPUP.

Af de 14.335 ladepunkter er kun 1.300 af disse lynladepunkter. Det svarer til 9 pocent. Det er dog en højere andel end for et år siden, hvor lynladerne gjorde 8,8 procent af de offentlige ladepunkter.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Færre elbiler deles om hvert ladepunkt

Vækst i antallet af ladepunkter er vigtig for den grønne omstilling af bilparken. Særligt vigtigt er det, at antallet af ladepunkter vokser hurtigere, end antallet af elbiler på vejene gør det.

Og heldigvis er det en udvikling, der gør sig gældende for tiden. I perioden siden august 2022 er antallet af ladepunkter steget med 105 procent, mens antallet af elbiler er steget med 68 procent.

Det betyder, at 11,1 elbiler i august 2023 skal deles om hvert ladepunkt, mens der året forinden var 13,6 elbiler, der skulle deles om hvert ladepunkt. Dermed bør der være lidt mindre kamp om ladepunkterne.

“Flere ladepunkter er godt nyt – både for elbilisterne og for den grønne omstilling af bilparken. Der er fortsat behov for mere ladeinfrastruktur i hele landet, særligt for de borgere, der ikke har mulighed for opsætning af en privat ladestander. Her har kommunerne en stor rolle i udrulningen af mere ladeinfrastruktur,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Efterlyser regulering af lademarkedet

En udvikling som denne, og med nye initiativer såsom Elby, der muliggør hjemmeladere i københavnske lejligheder, er al sammen med til at fremme den grønne omstilling af bilparken.

Ifølge De Danske Bilimportører er der dog alligevel behov for regulering af lademarkedet. Det gælder særligt, når det kommer til at skabe gennemskuelige markedsvilkår omkring betaling for opladning.

De Danske Bilimportører ønsker, at udbyningen af ladeinfrastruktur følges op af tiltag, som sikrer fri og fair konkurrence på lademarkedet.

“Forbrugerne skal vide, hvad de betaler for en opladning. Det gavner forbrugeren og skiftet til elbil, hvis der kommer mere gennemsigtighed på lademarkedet,” siger Mads Rørvig.

Læs også: Nyheder om elbiler og selvkørende teknologi