Tesla kørte mand hjem, da han var for fuld til at køre bil
Teslas betafunktion ”fuldt selvkørende egenskaber” – også kendt som Full Self-Driving (FSD) kan købes for 1.400 kroner om måneden. Førerassistentsystemerne er for tiden genstand for megen kritik og granskning af myndigheder. Et nyt problem, der involerer FSD, er senest opstået: Spirituskørsel.
For når man ikke selv er i stand til at køre bil, hvorfor så ikke lade Teslas førerassistentsystemer overtage kørslen? Det synes at have været tanken hos en mand ved navn De Nguyen, som i et Twitter-gruppeopkald forleden indrømmede, at han juleaften brugte førerassistentsystemerne til at komme hjem, efter han havde drukket alkohol.
ayooo pic.twitter.com/2l2rCEKkXp
— Buck, Harvard Lecturer (@eriz35) January 1, 2023
“Jeg indrømmede forleden dag, at jeg var lidt beruset efter jul. Jeg var nok beruset, men med FSD kørte den mig hjem – jeg mener, fejlfrit,” forklarer han i opkaldet.
Indrømmelsen mødes – ikke så overraskende – ikke med begejstring. En anden Twitter-bruger i opkaldet afbryder De Nguyen og siger: “Det må du ikke gøre. Vær venlig ikke at gøre det igen.”
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
“Fuldt selvkørende egenskaber” er ikke selvkørende
Alle Tesla-elbiler fra april 2019 kommer med Basis Autopilot, som som omfatter funktionerne Adaptiv fartpilot og Autostyring. “Fuldt selvkørende egenskaber” er betasoftware, som blev gjort bredere tilgængelig for offentligheden i november.
Til trods for, at navnet giver indtryk af at være give fuldt ud autonom kørsel, er det ikke tilfældet. ”Fuldt selvkørende egenskaber” giver ifølge Teslas hjemmeside ”adgang til en række mere avancerede køreassistentfunktioner, der er designet til at give mere aktiv vejledning og assisteret kørsel under din aktive overvågning.”
Læs også: Tesla lover fuldt ud selvkørende biler år efter år uden at levere
Undersøges for vildledning og fantomopbremsninger
Tesla er kommet i myndighedernes søgelys for netop FSD-softwaren, som den alkoholpåvirkede mand brugte til at komme hjem juleaften.
I 2021 indledte det amerikanske justitsministerium en undersøgelse af, hvorvidt Tesla vildleder forbrugere, når virksomheden kalder softwaren for ”fuldt selvkørende egenskaber”, skriver Reuters. Undersøgelsen blev indledt efter en række uheld – nogle af dem dødelige – som involverede Teslas førerassistentsystemer, som var aktive under uheldene.
I den amerikanske delstat Californien er en ny lov trådt i kraft ved årsskiftet. I den lyder det, at “en fabrikant eller forhandler ikke må navngive en delvist automatiseret kørselsfunktion eller beskrive en delvist automatiseret kørselsfunktion i markedsføringsmateriale med et sprog, der antyder eller på anden måde kan få en fornuftig person til at tro, at funktionen gør det muligt for køretøjet at fungere som et autonomt køretøj.”
Trods den nye lovgivning har Tesla endnu ikke omdøbt sine førerassistentsystemer.
Foruden den potentielle vildledende markedsføring er Tesla også under lup for såkaldte fantomopbremsninger. Det amerikanske svar på Vejdirektoratet, NHTSA, indledte sidste år en undersøgelse af fænomenet, hvor Tesla-ejere ud af den blå luft oplever hårde opbremsninger. Det har indtil videre resulteret i 758 modtagne henvendelser fra folk, som har oplevet pludselige og farlige opbremsninger ved motorvejskørsel.