Undersøgelse: Denne personlighedstype deler falske nyheder

Ny undersøgelse med 4.600 deltagere viser, at det er en bestemt personlighedstype, der bevidst deler falske nyheder.

Undersøgelse: Denne personlighedstype deler falske nyheder

En bestemt personlighedstype er mere tilbøjelig til at dele misinformation end andre. Denne type lader sig heller ikke afskrække fra at dele en falsk nyhed, selv efter at være blevet advaret om, at den måske er falsk. Det viser forskning fra Duke University’s Fuqua School of Business, som er offentliggjort i Journal of Experimental Psychology.

Vil komme myte om fake news til livs

Målet med forskningen var at give en dybere forståelse og nuancering af emnet. I undersøgelsen skelnes der mellem conservatives og liberals, som typisk er tilhørende henholdsvis Det Repuplikanske Parti og Det Demokratiske Parti. Siden 2018 har undersøgelser konkluderet, at de personer, der er til højre for den politiske midte (typisk tilhørende Det Republikanske Parti), generelt er mere tilbøjelige end dem på den venstre side (typisk tilhørende Det Demokratiske Parti) til at tro på og dele misinformation.

Det forklarer Hemant Kakkar fra Duke University’s Fuqua School of Business, der er hovedforfatter på artiklen.

“Den politiske polarisering er meget høj lige nu, så den eksisterende forskning præsenterer en problematisk generalisering,” forklarer Kakkar. Han mener, at den politiske polarisering øges, når man siger, at alle på den politiske højrefløj [i USA, red.] spreder fake news.

Kakkar forklarer, at deres forskning viser, at billedet er mere nuanceret.

Folk på både venstre- og højrefløjen deler falske nyhedshistorier

Først og fremmest slås det fast, at personer på både den politiske venstre- og højrefløj i USA deler fejlagtige nyhedshistorier i en vis grad.

Undersøgelsen, hvor 4.642 personer medvirker, kommer dog frem til, at dem, der politisk befinder sig på højrefløjen i USA, og som samtidig scorer lavt på samvittighedsfuldhed, var mere tilbøjelige til at dele fake news.

Samvittighedsfuldhed dækker over en persons tilbøjelighed til at være flittig, pålidelig, pligtopfyldende, forsigtig, kunne kontrollere sine impulser og følge sociale normer. Det er et af de fem træk, der udgør personligheden i henhold til “Big Five“-teori i psykologien, der stammer fra 1980’erne.

For at bestemme, hvor samvittighedsfulde deltagerne var, udfyldte de et spørgeskema med 60 spørgsmål, der målte dette træk på en syvpunktsskala.

Lav score på samvittighedsfuldhed betyder større tendens til at dele falske historier

Deltagerne blev undersøgt for faktorer, der kunne få folk til at dele misinformation, selv efter at de var blevet advaret om, at den måske var falsk.

En vigtig tendens i undersøgelsen var, at personer, der scorede lavt på samvittighedsskalaen, var mere tilbøjelige til at dele falske nyheder, hvis de samtidig befinder sig til højre for den politiske midte i USA.

Ved høje niveauer af samvittighedsfuldhed var der ingen forskel på tendensen til at dele falske nyheder, uanset om deltagerne befandt sig til venstre eller højre for den politiske midte.

Vi kan ikke se nogen forskelle mellem liberale på baggrund af deres niveau af samvittighedsfuldhed

Hemant Kakkar forklarer til 24tech, at de ikke kunne se nogen forskelle på tendensen til deling af falske nyheder mellem personer fra den politiske venstrefløj på baggrund af deres niveau af samvittighedsfuldhed.

Se også: Hvorfor er fake news farligt?

Ønske om at skabe kaos

Til forskernes overraskelse viste undersøgelsen også, at de personer, der var på den politiske højrefløj i USA, og som delte misinformation, gjorde det, uanset hvor meget tid de brugte på sociale medier, og uanset om de støttede idéerne i den forfalskede historie.

Kakkar forklarer, at analysen viser, at de deltagere, der delte falske nyheder, var drevet af et ønske om at skabe kaos.

“Vi var chokerede over at se, at dette ikke engang havde noget at gøre med en mistillid til mainstream-medierne,” siger Kakkar og tilføjer:

“Det havde mere at gøre med deres utilfredshed med de nuværende politiske og sociale institutioner og et ønske om at nedbryde dem til fordel for anarki.”

Kakkar håber, at offentligheden vil tage et specifikt budskab med sig fra deres undersøgelse, nemlig at en kombination af personlighed og politiske overbevisninger – og ikke kun politiske overbevisninger – har indflydelse på, om folk deler fake news.

Se også: Nyheder om fake news