BMW bruger NVIDIAs Omniverse til topmoderne fabrikker

Når BMW bruger NVIDIAs Omniverse til at bygge topmoderne fabrikker, revolutionerer de produktionen med digitale tvillinger af fabrikker.

BMW bruger NVIDIAs Omniverse til topmoderne fabrikker

Bilproducenten BMW benytter NVIDIAs Omniverse til at simulere alle aspekter af bilproduktionen i et forsøg på at skubbe grænserne for smart produktion.

BMW har gjort dette helt ned på niveau for den enkelte fabriksarbejder på 31 fabrikker – og det kan betale sig. Produktionsplanlægningstiden er nemlig reduceret med 30 procent, fortæller bilproducenten. De annoncerede allerede samarbejdet i april i år og under NVIDIAs GTC November 2021-konference gav medlemmer af BMW’s afdelinger inden for digitale løsninger til produktionsplanlægning og datastyring for virtuelle fabrikker en demonstration af, hvordan BMW kan bruge NVIDIAs Omniverse til at simulere produktionsanlæg baseret på digitale tvillinger.

Digital tvilling skal forbedre produktion og kvalitet

De har ganske enkelt lavet en digital tvilling af en fabrik i Regensburg i Tyskland, der er i stand til at simulere produktionen i stor skala og endelig planlægning baseret på begrænsninger ned til arbejdsordreinstruktioner og robotprogrammering på værkstedet.

Metoden har ført til en forbedring af produktkvaliteten, reduktion af produktionsomkostningerne og uplanlagt nedetid, samtidig med at produktionen øges.

At nå disse mål har meget mere at gøre med, hvor hurtigt data fra produktions- og procesovervågning, produktdefinition og planlægning på værkstedet deles på tværs af produktionen i et forståeligt format, som hvert team kan bruge.

BMW forklarer videre, at data fra produktionsovervågning i realtid bruges til benchmarking af den digitale tvillings ydeevne. Med de digitale tvillinger af en hel fabrik kan BMW’s ingeniører hurtigt identificere, hvor og hvordan hver enkelt specifik models produktionssekvens kan forbedres.

Digitale mennesker trænes af virkelige mennesker

Et eksempel er, hvordan BMW bruger digitale mennesker og simulering til at teste nye arbejdsgange med hensyn til medarbejdernes ergonomi og effektivitet, idet de digitale mennesker trænes med data fra rigtige medarbejdere.

De gør også det samme med den robotteknologi, som de har på plads på fabriksgulvene i dag. Ved at kombinere produktions- og procesovervågningsdata i realtid med simulerede resultater kan BMW’s ingeniører hurtigt identificere områder, der kan forbedres.

Se også: Kunstig intelligens vil revolutionere verdenen

Revolutionerer BMW’s planlægningsprocesser

Det er dog ikke helt ukompliceret at benytte en teknik som NVIDIAs Omniverse. Det centrale er at få backend-integrationstjenesterne til at fungere korrekt, herunder realtidsintegration med BMW’s interne systemer Prisma og MAPP samt Tecnomatix eMS.

BMW er afhængig af Omniverse Connectors, der understøtter livesynkronisering med hver enkelt applikation i frontenden af deres teknologiske stacks. Frontend-applikationer omfatter mange 2D- og 3D-computerstøttede designs (CAD), realtidsvisualisering, produktlivscyklusstyring (PLM) og avancerede billedbehandlingsværktøjer.

BMW standardiserede på Nvidia Omniverse som den centraliserede platform til at integrere de forskellige backend- og frontend-systemer til stor skala, så deres tech stacks kunne skaleres og understøtte analyser, AI og digitale tvillingesimuleringer på tværs af de 31 fabrikker.

“Globale teams kan samarbejde ved hjælp af forskellige softwarepakker for at designe og planlægge fabrikken i realtid ved hjælp af muligheden for at operere i en perfekt simulation, hvilket revolutionerer BMW’s planlægningsprocesser”, forklarede Milan Nedeljković, medlem af BMW’s direktion, i et blogindlæg tidligere i år.

Se også: De største IT-giganter

Omnivers og metavers

Et omnivers er grundlæggende det samme som det metavers, som lige nu hypes voldsomt i tech-branchen, efter Facebooks topchef Mark Zuckerberg annoncerede, at selskabet skifter navn til Meta og at de vil fokusere på metaverset. Metaverset kombinerer virtual reality og augmented reality med virkeligheden og tanken er, at skabe en helt ny type internet, der kombinerer den digitale og virkelige verden på en ny måde.

Hvor Meta vil skabe et metavers, hvor mennesker kan mødes, er Nvidias Omniverse mere tænkt som at skulle anvendes til projekter som for eksempel designsamarbejde og oprettelse af “digitale tvillinger” som simuleringer af bygninger og fabrikker i den virkelige verden.

Se også: Nyheder om international tech