Firmaet bag Facebook skifter navn til Meta

Facebooks moderselskab skifter navn til Meta for at signalere, at selskabet fokuserer på at skabe fremtidens såkaldte metavers.

Firmaet bag Facebook skifter navn til Meta

Torsdag aften dansk tid meldte Mark Zuckerberg ud, at virksomheden Facebook ikke længere hedder Facebook, men derimod Meta. Det sociale medie Facebook skifter dog ikke navn.

Navneskiftet har været rygtet i en uges tid, og ved mandagens præsentation af regnskabet for 3. kvartal 2021 annoncerede Zuckerberg, at der fremover bliver rapporteret regnskab for selskabets nye metavers-projekt og de eksisterende sociale medier hver for sig. Formelt blev navneskiftet meldt ud til investorer allerede i mandags, oplyser Zuckerberg til The Verge. Det var dog først torsdag aften dansk tid, at det nye navn blev annonceret for offentligheden.

Ønsker ny brandidentitet

”Vi ønskede at få en ny brandidentitet, der er i overensstemmelse med den fremtidsvision, som vi arbejder hen imod. Der er et slags mål for en brandidentitet på et højere niveau, og så er der et mere teknisk og funktionelt mål. Den overordnede del er, at Facebook er det ikoniske brand for sociale medier. Og i stigende grad gør vi mere end det,” forklarer Zuckerberg til The Verge. Han tilføjer:

“Folk opfatter os som en virksomhed inden for sociale medier, men den måde, vi opfatter os selv på, er, at vi er en teknologivirksomhed, der udvikler teknologi til at hjælpe folk med at komme i kontakt med hinanden. Vi mener, at det adskiller os fra de andre virksomheder, fordi alle andre forsøger at arbejde på, hvordan folk interagerer med teknologi, mens vi bygger teknologier, så folk kan interagere med hinanden”.

Læs også: Facebook viser flot regnskab – investerer 64 mia. i metavers

Satser alt på ny internetrevolution: Metaverset

Zuckerberg har en vision om at skabe et metavers, som han tror vil blive den næste store internetrevolution og som fremtiden for internettet.

Ifølge Zuckerberg vil folk i løbet af det næste årti bruge deres tid i en fordybende 3D-udgave af internettet, som man befinder sig i ved at bruge et VR- eller AR-headset såsom Oculus Quest. Tanken er, at den virtuelle verden skal smelte sammen med den virkelige verden, for eksempel så ens avatar i den virtuelle verden ser ud som vedkommende i virkeligheden. Genstande i virkeligheden kan også indgå i den virtuelle verden.

En video på Twitter viser, hvordan Facebook i øjeblikket forestiller sig dette metavers tage sig ud.

Læs også: Facebook vil ansætte 10.000 i EU til at skabe et metavers

Introducerer nyt fælles Meta-login

Meta introducerer også et nyt loginsystem, der kan bruges til alle firmaets sociale apps (Facebook, WhatsApp, Messenger, Instagram) og dets VR-headset Oculus Quest, Portal og andre kommende VR-enheder. Facebook har nemlig fået kritik for at kræve, at Oculus-brugere skal anvende et Facebook-login for at kunne bruge enhederne. I fremtiden vil det derfor være muligt at bruge et Meta-login, selvom man ikke har en Facebook-profil.

”Man vil have en Facebook-konto og en Instagram-konto. Man vil også have en konto hos virksomheden på øverste niveau (Meta, red.). Så på den måde behøver man ikke bruge Facebook, hvis man ikke ønsker det. En interessant analogi her er, at jeg tror, at vi grundlæggende går fra først og fremmest at være Facebook som virksomhed til først og fremmest at være metavers,” siger Zuckerberg.

Zuckerberg afviser desuden spekulationer om, at navneskiftet skulle komme som en reaktion på de mange dårlige sager, der har ramt Facebook den seneste tid. Virksomheden er blandt andet blevet kritiseret stærkt for at vende det blinde øje til fake news og hadske indlæg og for bevidst at gemme en intern undersøgelse væk, der viser, at mange børn og unge får det dårligt af at benytte Instagram. Idéen om at skifte navn opstod for omkring et halvt års tid siden, har Zuckerberg afsløret.

Se også: Nyheder om internationale techvirksomheder