Niantic lancerer platform til “virkelige metavers”-apps

Lightship er navnet på spilvirksomheden Niantics nye metavers-platform. Med den kan udviklere skabe "virkelige metavers"-apps med samme teknologi, som muliggjorde successpillet Pokémon Go.

Niantic lancerer platform til “virkelige metavers”-apps

Niantic lancerer en platform til at konstruere det, de kalder ”real-world metaverse”-apps. Platformen hedder Lightship og er bygget op omkring de dele, der er nødvendige for at samle den digitale og den virkelige verden, fortæller vireksomhedens direktør, John Hanke.

Ifølge Hanke gør Lightship det muligt for mobilapps at identificere, om en brugers kamera er rettet mod himmel eller vand, kortlægge overflader og dybde i omgivelserne i realtid og placere virtuelle genstande bag fysiske genstande.

Åbner op for Pokémon Go-teknologien

Niantic er bedst kendt for at have udviklet et af verdens mest succesfulde mobilspil, Pokémon Go. Hanke fortæller, at de med Lightship er ved at åbne op for den teknologi, som de har brugt til at bygge deres produkter. Det gør de for at hjælpe andre med at bygge “AR-apps i planetskala”.

Lightship har været under udvikling i et godt stykke tid, men fra på mandag er det åbent for alle udviklere. De fleste af softwareredskaberne er gratis, men Niantic tager penge for en funktion, der gør det muligt for flere enheder at få adgang til delte AR-oplevelser samtidig. Selskabet øremærker også 20 millioner dollar til at støtte nye selskaber, der udvikler AR-apps.

Nyt system til AR-briller

Der er allerede planer om en stor opdatering af Lightship til næste år. Her vil Niantic konstruere det, som Hanke kalder et “visuelt positioneringssystem” til AR-briller.

Ved at bruge det nye system kan briller med skærme forstå nøjagtigt, hvor man er i den virkelige verden. Det gør, at virtuelle objekter som Pikachu kan være fast forankrede til steder i den virkelige verden. Det er en vigtig komponent for at gøre AR-briller som dem, Niantic producerer sammen med Qualcomm, brugbare.

Hanke, der tidligere sad ved styrepinden hos Google Maps, inden han grundlagde Niantic, siger, at målet med Lightship grundlæggende er at vise, hvad AR kan bruges til og være.

Se også: Nye teknologier til fremtiden

Skal forbinde mennesker omkring os i den virkelige verden

I august skrev Hanke et blogindlæg, hvor han kaldte idéen om et metavers for et “dystopisk mareridt.” Han er imod idéen om, at teknologi skal trække menneskerne ud af den virkelige verden. I modsætning til det kombinerede VR- og AR-metavers (mixed reality), som Mark Zuckerberg taler om, vil Hanke gerne have Niantic og Lighship-udviklere til at konstruere AR-apps, der holder brugerne fysisk aktive.

“Der er en skillevej,” siger han. “Den ene vej går i denne retning med apps, der ikke er forbundet med verden omkring os, og som ikke hjælper os med at forbinde os med de mennesker, som vi har omkring os.”

Den anden rute, som Niantic tager med Lightship, er ifølge Hanke at opfordre folk til at gøre ting sammen med andre folk.

Louis Rosenberg, der var med til at udvikle det første funktionelle AR-system på Air Force Research Laboratory under USA’s luftvåben, har også været ude og advare mod, at brugerne kan blive fjernet fra virkeligheden med metavers-universer. Det er et punkt, der skal andet end gode intentioner til at håndtere, advarer han.

Se også: Disse teknologier skal gøre metavers muligt

Understøtter både iOS og Android

Mens techgiganter som Meta og Apple konstruerer lignende værktøjer til software, tror han, at Lightships understøttelse af iOS og Android gør det til et attraktivt alternativ for udviklere.

“I dag er verden på en måde 50/50 mellem Android og iOS. Og jeg tror, at det vil blive meget mere diversificeret inden for verdenen af AR-briller. En løsning, der rent faktisk løser udviklerens problem med at kunne skrive og skabe noget, der kommer til at fungere på tværs af flere platforme, er derfor virkelig vigtig,” slår han fast.

Se også: Nyheder om fremtidens teknologi