Disse teknologier skal muliggøre fremtidens metavers

Meta – det tidligere Facebook – satser alle penge på at lave fremtidens metavers, men hvad indebærer det? Få en rundtur i nogle af de teknologiske udfordringer, som Meta prøver at løse.

Disse teknologier skal muliggøre fremtidens metavers

Meta, som indtil sidste uge hed Facebook, har de seneste måneder talt meget om at skabe et såkaldt metavers, der skal skabe helt nye måder for mennesker at interagere med hinanden på virtuelt. Faktisk skal den virtuelle verden være så livagtig, at man vil kunne interagere med hinanden virtuelt på samme måde, som hvis man var sammen i virkeligheden.

Teknologien til at kunne levere et sådan metavers er her dog ikke endnu. Men Meta arbejder ihærdigt på at skabe løsningerne.

I forbindelse med sidste uges Connect 2021-event offentliggjorde Facebook en detaljeret gennemgang af nogle af de teknologiske VR- og AR-løsninger, som teamet arbejder på til fremtidens metavers. Få et indblik i nogle af fremtidens teknologier herunder.

Læs også: Firmaet bag Facebook skifter navn til Meta

Fotorealistiske og virkelighedstro avatarer

Meta ønsker, at folk skal kunne interagere virtuelt lige så naturligt som i virkeligheden. Derfor har de lavet det, de kalder for Codec Avatars – computerskabte 3D-gengivelser af mennesker.

I videoen ovenfor ses en rendering ud fra en optagelse af Yaser Sheikh, leder af Reality Labs-afdelingen, som kvinden med VR-headsettet udforsker. Avataren kan kigge til højre, venstre, op og ned og lave ansigtsudtryk og forskellige gestik såsom at knipse og tælle med fingrene. ´

I fremtiden sigter Meta efter, at man vil kunne lave en virkelighedstro avatar af sig selv udelukkende ved brug af sin smartphone. Interaktionen mellem folk vil foregå gennem VR-headset og i sidste ende også via AR-briller.

Læs også: Meta er på vej med mixed reality-headset og AR-briller

Rendering af fotorealistisk hår og hud

En udfordring ved rendering af mennesker er at få de fine detaljer til at se realistiske ud. Særligt hår og hud har voldt utallige spildesignfirmaer mange problemer.

Meta har arbejdet særligt meget på at opnå netop realistisk hår og hud. I videoen ovenfor ses deres seneste teknologiske fremskridt inden for rendering af avatarernes hud og hår. Om denne rendering foregår i realtid eller er renderet i forvejen, vides ikke.

Læs også: Fremtidens teknologi vil ændre vores liv

Simulering af tøj

Tøj er en vigtig del af måden, hvorpå mange udtrykker sig selv på. Netop tøj arbejder Meta også på at gøre så virkelighedstro som muligt.

I videoen ovenfor ses en demonstration af, hvordan man med et VR-headset kan interagere med tøj, og at det har fysiske egenskaber som i virkeligheden. For eksempel kan kjolen i videoen ovenstår strækkes i stoffet, som også blafrer.

Læs også: Facebook vil ansætte 10.000 i EU til at skabe et metavers

Realistiske genskabninger af rum

En ting er at skabe realistiske avatarer. Men Meta sigter også efter at kunne skabe virkelighedstro virtuelle efterligninger af virkelige rum.

På den måde vil man i fremtidens metavers kunne teleportere en ven eller bekendt direkte til sit hjem uden fysisk at have besøg af vedkommende. Vennen eller den bekendte vil føle, at vedkommende er på besøg, fordi det virtuelle værelse ligner det rigtige værelse, som vedkommende kender, på en prik.

I videoen ovenfor ses det, at Meta har bygget en fiktiv lejlighed med alle de objekter, som findes i lejligheden i virkeligheden. Denne form for nøjagtighed i fremtidens mixed reality-verdener vil gøre de virtuelle miljøer langt mere overbevisende og virkelighedstro.

Naviger i metaverset med subtile håndbevægelser

I en fremtid, hvor VR-headsets bliver mere og mere udbredte, vil der opstå situationer, hvor det vil være utjekket eller ubelejligt at pege rundt med armene i luften og svinge armene rundt omkring folk. Derfor har Meta udviklet en håndholdt udgave af et apparat til at måle elektromyografi (EMG) – altså den elektriske aktivitet i muskler.

Det nye apparat vil kunne bruges som input i en VR-verden i stedet for de nuværende VR-controllere. Apparatet kan ganske enkelt måle subtile muskelbevægelser på håndledet, hvilket kan bruges til at navigere i virtuelle miljøer på en meget diskret måde.

Der er angiveligt tale om Metas prototype i videoen, men grafikken vist på højre side er ikke ægte, men simulerer blot, hvordan Meta ser for sig, at apparatet kan fungere.

Forståelse af brugerens hensigt ved at observere deres blik

Sidst, men ikke mindst, arbejder Meta også på at anvende kunstig intelligens til at forstå brugernes hensigt udelukkende ved at analysere brugerens blik gennem en AR-brille.

I videoen ovenfor ses en af Metas medarbejdere gå rundt i den føromtalte lejlighed. Den grønne prik indikerer, hvor algoritmen tror, at brugeren har rettet sit blik, mens den gule firkant indikerer et objekt, hvor der kan udføres en handling.

Denne kontektafhængige AI kan kombineres med en lille håndholdt knap, som kan aktivere en handling, der er relevant for det objekt, ens blik er rettet mod. Det kan for eksempel være at tænde tv’et, når man kigger på det.

Mange års arbejde forude

Ifølge Michael Abrasher, der er chefforsker ved Metas Reality Labs-afdeling, viser videoerne blot et lille udpluk af de teknologier, som Meta arbejder på for tiden for at realisere drømmen om det meget omtalte metavers.

Der er stadig mange års arbejde forude, og han oplyser da også, at det “vil kræve omkring et dusin store teknologiske gennembrud”, som de alle sammen arbejder på lige nu.

Facebook – nu Metas – stifter, Mark Zuckerberg, har tidligere meldt ud, at et ægte metavers er hele 10 til 15 år ude i fremtiden. Til formålet er Meta også på jagt efter 10.000 nye medarbejdere i EU, som skal hjælpe med at realisere projektet, som ifølge Zuckerberg vil blive en internetrevolution.

Se også: Nyheder om fremtidens teknologi