Chip-krisen kradser – biler sælges med manglende halvledere
Selv om der langsomt kan anes lys for enden af tunnelen, volder manglen på halvledere stadig bilproducenterne problemer. Det tvinger flere af producenterne til at sælge biler uden visse komponenter, som nye ejere af bilerne kan få eftermonteret på et senere tidspunkt.
Læs også: Alt om hardware – hvilke slags computerhardware findes der?
Mangler mikrochips til styring af varme og klimaanlæg
Den seneste producent, som har valgt at sælge ufærdige biler, er amerikanske Ford. Problemerne var faktisk så store i sommeren 2021, at Ford overvejede at sælge delvist færdigbyggede biler helt uden mikrochips, som ikke kunne køre, til bilforhandlere. Så slemt er det trods alt ikke endt for Ford, men helt uden problemer har manglen på chips ikke været.
Ford-SUV’en Explorer bliver nu solgt uden mikrochips til styring af varme og klimaanlæg bag i bilen. Det er dog fortsat muligt at justere varmen og klimanlægget bagerst i bilen fra instrumentbrættet. Dermed undgår Ford en enorm ophobning af ufærdige biler, og kunder kan i stedet få fingrene i de nye biler hurtigere, end hvis Ford skulle vente på at få de sidste komponenter på lager.
I stedet vil Ford inden for et år sende de manglende halvledere til bilforhandlere, som kan installere komponenterne i Ford Explorer.
Læs også: Intel: Manglen på chips fortsætter ind i 2023
Chipmangel rammer også BMW, Tesla, GM og Cadillac
Ford er ikke den eneste bilproducent, der har været nødsaget til at lancere ufærdige biler på markedet. Den amerikanske rival GM måtte undvære trådløs opladning, HD-radioer og brændstofstyringsmoduler, som øgede effektiviteten i nogle pickups.
Også Tesla måtte sælge nogle biler uden USB-porte, som så kunne blive installeret senere hen. Cadillac måtte også undvære komponenter til håndfri kørsel i 2022-modellen af Cadillac Escalade, CT4 og CT5.
BMW har måttet sælge mange af deres nye modeller uden berøringsskærm, mens 3-serie Sedan, X5, X6, og X7 er kommet på markedet uden bakkamera.
Manglen på halvledere gør altså stadig ondt på bilproducenterne. Ifølge Intel vil chipmanglen formentlig fortsætte ind i 2023.
Læs også: Nyheder om hardware