Google blokerer danske nyheder i søgemaskinen
Hvis du i den kommende tid oplever, at du ikke længere kan finde nyheder i dine Google-søgeresultater, er du ikke alene. Faktisk er du blandt 1 procent af Googles brugere, som er del i en test.
Google har nemlig påbegyndt en ”lille, tidsbegrænset test” i otte lande for at fastslå effekten af at fjerne nyhedsmediers indhold fra en brugers søgeresultater.
AB-testen gælder for brugere i Danmark, Belgien, Kroatien, Grækenland, Italien, Holland, Polen og Spanien.
Ifølge Google vil omkring en procent af brugerne i disse lande ikke kunne se nyheder fra europæiske nyhedsudgivere i tjenesten Google Nyheder (ikke tilgængelig i Danmark), Søgning og Discover i et ikke nærmere angivet tidsrum.
De resterende 99 procent vil ikke se nogen ændring i deres søgeresultater vedrørende nyhedsindhold.
Se også: Guide til store internationale tech-virksomheder
Tiltag får kritik af nyhedsmedierne
Testen bliver gennemført, fordi EU og nyhedsudgivere ”har bedt om yderligere data om effekten af nyhedsindhold i Søgning.”
Testen vil dermed vise, hvordan de fjernede nyheder påvirker søgeoplevelsen for Google-brugere og trafikken til udgiverne.
Google tilføjede, at testen blev udført som en del af deres overholdelse af det europæiske copyrightdirektiv (EUCD) og deres licensprogram for nyhedsudgivere i EU.
Brancheorganisationen News Media Europa, som også repræsenterer Danske Medier, er dog stærkt utilfredse over, at Google ikke har imformeret nyhedsmedierne om tiltaget, inden det blev iværksat.
Se også: Forskere vil styrke tilliden til nyhedsmedier med digitale signaturer
Perspektivering
Forholdet mellem Google og nyhedsmedier er komplekst og præget af både afhængighed og konflikt. Google driver vigtig trafik til medierne og høster samtidig store annonceindtægter uden altid at dele økonomisk værdi.
Nyhedsmedier har længe kritiseret Google for at udnytte deres indhold, hvilket har ført til regulering som EU’s ophavsretsdirektiv, der kræver betaling for nyhedsindhold. Google har indgået licensaftaler med mange udgivere, men uenigheder om retfærdig kompensation fortsætter.
Medierne er afhængige af Google for synlighed, mens Google er afhængig af kvalitetsindhold. Forholdet balancerer mellem nødvendigt samarbejde og magtkamp om økonomisk kontrol og indflydelse.
Se også: Nyheder om international tech