Bill Gates: De fleste møder flytter til metavers inden for tre år

Microsoft-medstifteren Bill Gates er svært begejstret for metaverset, som han er overbevist om vil blive samlingssted for fremtidens møder om blot tre år.

Bill Gates: De fleste møder flytter til metavers inden for tre år

Metaverset bliver stedet, hvor virksomheder inden for få år kommer til at afvikle virtuelle møder. Sådan lyder forudsigelsen fra Bill Gates, der er bedst kendt som medstifter af Microsoft og for at være involveret i en lang række initiativer inden for klimaforandringer, verdenssundhed, udvikling og uddannelse.

“Jeg forudser, at inden for de næste to eller tre år vil de fleste virtuelle møder bevæge sig fra 2D-billedgitre, som jeg kalder Hollywood Squares-modellen, selv om jeg ved, at det nok aldersbestemmer mig, til metaverset – et 3D-rum med digitale avatarer”, skriver Bill Gates i et blogindlæg på sin personlige blog GatesNotes.

Læs også: Bag om techgiganterne: Hvem er størst – og hvad laver de?

Metaverset fletter den virkelige og virtuelle verden sammen

Et metavers er en online, virtuel 3D-verden, der forsøger at efterligne den virkelige verden på så mange punkter som overhovedet muligt. Facebook og Microsoft er blandt de techgiganter, der for nyligt har demonstreret deres visioner for fremtidens metavers.

Fælles for metaverserne er, at virkelighedstro avatarer udgør er en central del. Hver person har derfor sin egen 3D-avater, som ligner vedkommende i virkeligheden. Det kan lade sig gøre ved at lave en 3D-scanning af brugerens ansigt gennem en smartphone.

Dernæst er målet med metaverser også at skabe en virtuel oplevelse, der i så høj grad som muligt kan gøre det ud for den virkelige verden. Det kræver, at alle brugere tager VR- eller AR-udstyr i brug, så brugeren kan bevæge sig og orientere sig i den virtuelle verden. Dernæst skal man også bære håndholdte controllere eller handsker med bevægelsessensorer, så ens bevægelser i virkeligheden kan overføres til 3D-verdenen.

Målet med metaverser er, at VR-udstyret og sensorerne skal kunne give avataren mulighed for at interagere med sine omgivelser og medmennesker som var det i virkeligheden. Det kan være noget så simpelt som at løfte en genstand fra et bord, vinke til en anden person eller lave en ansigtsmimik. Hvor der på de fleste sociale medier i dag skrives til hinanden, foregår kommunikationen i metaverser, ligesom i virkeligheden, ved at tale med hinanden.

Bill Gates hæfter sig særligt ved understøttelsen af rumlig lyd, så brugere kan fornemme, hvilken retning lyd kommer fra.

“Man er ikke klar over, hvor usædvanligt det er at have lyd fra møder, der kun kommer fra computerens højttaler, før man prøver noget andet. Der er stadig en del arbejde at gøre, men vi nærmer os en tærskel, hvor teknologien virkelig begynder at efterligne oplevelsen af at være sammen på kontoret,” skriver Bill Gates.

Manglende VR-udstyr kan bremse udbredelsen

Lige nu er er der ikke et ’ægte’ og færdigudviklet metavers tilgængeligt, men firmaer som Facebook, Microsoft, NVIDIA og Niantic arbejder alle ihærdigt på at skabe deres bud på et metavers, som vil smelte det fysiske og det virtuelle sammen.

Ud over af der stadig arbejdes på at udvikle metaverskoncepterne, er der også en mere lavpraktisk udfordring, som kan forhindre Bill Gates’ forudsigelse i at blive realiseret: Det er nødvendigt med VR- eller AR-udstyr for at bruge metaverser.

“De fleste mennesker ejer endnu ikke disse værktøjer, hvilket vil bremse udbredelsen noget (en af de ting, der muliggjorde den hurtige overgang til videomøder (under COVID-19-pandemien, red.), var det faktum, at mange mennesker allerede havde pc’er eller telefoner med kameraer),” skriver Gates.

Mark Zuckerberg, som satser alt på at skabe fremtidens metavers, mener, at mange af de vigtigste komponenter i techgigantens metavers vil blive mainstream inden for de næste fem til 10 år. Meta har dog allerede lanceret en betaudgave af VR-appen Horizon Workrooms, som gør det muligt at holde forretningsmøder i et tidligt bud på en metaverden.

Firmaet arbejder også på en lang række teknologiske løsninger, som i løbet af de næste år vil gøre 3D-verdenen langt mere livagtig og naturtro.

Læs også: Nyheder om internationale techgiganter