Styrelse tvinger Google og Meta til at ændre cookie-praksis inden 4 uger

Meta og Google har store mangler i deres brug af cookies i Danmark. Digitaliseringsstyrelsen giver dem derfor fire uger til at rette manglerne.

Styrelse tvinger Google og Meta til at ændre cookie-praksis inden 4 uger

Siden introduktionen af EU-databeskyttelsesforordningen (GDPR) i 2016 har cookies fyldt meget for alle virksomheder, som driver hjemmesider.

Digitaliseringsstyrelsen indledte i sommeren 2022 et tilsyn med, om techgiganterne Google og Meta, der driver Facebook og Instagram, overholdt reglerne på området. De to sider blev udvalgt, fordi de har mange månedlige besøgende i Danmark.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Tre mangler ved Facebook og Googles brug af cookies

Hjemmesiderne https://da-dk.facebook.com og https://google.dk blev gransket af Digitaliseringsstyrelsen, som nu er klar med to afgørelser.

I både Google og Metas sag giver Digitaliseringsstyrelsen et påbud for ikke at overholde den såkaldte cookiebekendtgørelse, som indeholder krav om, hvordan man indhenter besøgendes samtykke.

Digitaliseringsstyrelsen påpeger tre mangler ved både Google og Facebooks hjemmesider i Danmark.

  1. Der indhentes ét samlet samtykke til flere forskellige overordnede formål. Slutbrugeren skal have mulighed for at give et særskilt samtykke til hver enkelt overordnet formål. For Facebook gælder denne mangel både for registrerede og ikke-registrerede brugere.
  2. Der er ikke tydelig adgang for brugeren til at trække sit samtykke tilbage.
  3. Oplysninger om samtlige anvendte cookies og lignende teknologier er ikke vedvarende tilgængelige og er ikke i et klart, præcist og letforståeligt sprog. Facebook påbydes at gøre oplysningerne tilgængelige både for registrerede og ikke-registrerede brugere.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at ”påbuddene har til formål at sikre, at brugerne har adgang til fyldestgørende information om brugen af cookies og lignende teknologier, inden de afgiver samtykke hertil, og at de har mulighed for at trække deres samtykke tilbage.”

Læs også: Facebook: Betal 100 kroner og slip for målrettede annoncer

Skal rette mangler inden for fire uger

Begge virksomheder har været del i en såkaldt partshøring og fik mulighed for at kommentere på Digitaliseringsstyrelsens kritik inden afgørelsen.

Både Google og Meta har nu fire uger til at rette ovenstående mangler. Begge selskaber har over for Ritzau reagerer på afgørelsen.

”Vi tager gerne imod feedback fra tilsynsmyndigheder og fortsætter med at evaluere og opdatere vores fremgangsmåder, baseret på voksende forventninger. Vi er ikke enige i konklusionerne i denne bestemte sag og fortsætter med at samarbejde med tilsynsmyndigheden om denne vigtige problemstilling,” oplyser Metas kommunikationsafdeling.

Hos Google lyder det kortfattet: ”Vi har netop modtaget afgørelsen og vil nu læse den i detaljer”.

Læs Digitaliseringsstyrelsen afgørelse mod Google og afgørelse mod Facebook.

Facebook har allerede rettet ind

Der gik ikke mere end to dage, før Facebook opdaterede sin brug af cookies i Danmark – i hvert fald via appen. Ligesom det tidligere har været meldt ud, tilbyder Facebook i samme ombæring mulighed for at betale 99 kroner per måned for helt at slippe for målrettede annoncer.

“I forbindelse med den ændrede lovgivning i din region kan du nu vælge, om du vil fortsætte med at bruge Meta-produkter gratis ved at give os tilladelse til at bruge dine oplysninger til annoncer, eller du kan abonnere for at bruge produkterne uden annoncer,” skriver Facebook i en meddelelse, når man åbner Facebook-appen.

Læs også: Nyheder om it-giganter