DTU: Faglig diversitet og inklusion skaber startups
Kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab på DTU har haft stor succes med at fokusere på faglig diversitet og inklusion. Som den første kandidatuddannelse på DTU optages studerende med vidt forskellige baggrunde. Det betyder, at der ikke kun er ingeniører, men også studerende med baggrunde inden for blandt andet økonomi, humaniora, design og arkitektur.
Derudover kommer de studerende fra forskellige lande som USA, Tyskland, Ungarn, Kroatien og Hongkong. Det giver gode muligheder for at sætte et alsidigt hold i den tidlige og kreative opstartsfase. Alene i løbet af uddannelsens første år har det ført til etableringen af 14 forskellige startups.
Blandt de 14 nye startups kan nævnes Uvisa, der fokuserer på kvinders sundhed; Tempty, der vil sende et innovativt kødalternativ på markedet og CEUS, der udvikler et produkt, der skal hjælpe med at opdage tarmkræft på et tidligt tidspunkt.
Startups skal have forskellige kompetencer for at få succes
Thor Rigtrup Larsen, Programme Manager på Teknologisk Entreprenørskab, forklarer om uddannelsen:
”Vi er den eneste uddannelse på DTU, der tager studerende ind, som ikke har en teknisk baggrund. Det gør vi, fordi al forskning viser, at hvis man etablerer en startup, har man større chance for at lykkes, hvis man sætter et hold med forskellige kompetencer i stedet for fire programmører”.
Bekymrede for forløbet
Jes Broeng, direktør på DTU Entrepreneurship, fortæller, at de faktisk var bekymrede for, om de studerende fra Teknologisk Entreprenørskab ville isolere sig eller blive integreret på tværs af fagmiljøerne på DTU, da uddannelsen startede sidste år.
”I dag kan vi se, at de etablerer startup-virksomheder sammen med studerende fra andre fagområder. Det er vi rigtig glade for,” siger Jes Broeng.
Se også: Hvordan bliver man iværksætter?
Efterspørgsel på ingeniører med kommerciel viden og teknisk forståelse
Kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab blev udbudt første gang i 2020, hvor der blev optaget 30 kandidatstuderende. At det allerede har ført til etableringen af 14 startups, beskrives som en “succes”.
Uddannelsen bygger bro mellem marked og teknologi ved at kombinere rigtige startup-idéer og -teknologier med kurser i entreprenørskab, etik, personlig udvikling og bæredygtighed. De tværfaglige hold bliver vejledt af iværksættere, startup-coaches og undervisere med ekspertise og erfaring inden for entreprenørskab.
Jes Broeng forklarer, at entreprenørskabet smitter af på resten af universitetet. Det passer nemlig godt ind i den bevægelse, han ser, hvor universitet går fra at tilbyde en klassisk ingeniøruddannelse til at imødekomme en efterspørgsel på ingeniører, der kombinerer en kommerciel viden med teknisk forståelse.
”I dag står DTU stærkt på entreprenørscenen. Det kan være med til at tiltrække endnu bedre mentorer og investorer og modne hele det innovative miljø på DTU.”
Se også: Alle IT- og tekniske uddannelser i Danmark
Stærkt økosystem
DTU har i dag det, som Jes Broeng kalder for et “stærkt økosystem”, der blandt andet tæller Open Entrepreneurship, innovationshubben DTU Skylab, PreSeed Ventures der investerer i tech-startups, et vækst- og udviklingsmiljø på DTU Science Park samt GreenUp, der er et udviklingsprogram for klimastartups.
I 2021 blev der optaget 50 studerende på kandidatuddannelsen Teknologisk Entreprenørskab.
Se også: Nyheder danske startups