DFDS udvider kæmpeordre med ekstra 25 eldrevne lastbiler
Danske DFDS, der leverer færge- og transportservices i Europa og Tyrkiet, er i gang med en grøn omstilling som led i en plan om at kunne begrænse CO2-udledningen med 45 procent i 2030. Det betyder, at eksisterende transportløsninger gradvist overgår til grønnere alternativer.
Senest har DFDS bestilt 25 ellastbiler fra Volvo, oplyser DFDS i en pressemeddelelse. Det er en udvidelse af en tidligere ordre på hele 100 eksemplarer, som DFDS lagde hos Volvo i oktober 2021.
”Grønne transportløsninger er allerede i høj kurs blandt kunderne, og vores partnerskab med Volvo Trucks gør det muligt for DFDS at imødekomme den interesse. Grønne investeringer i den tunge transportsektor er en forudsætning for at nå de begrænsninger i CO2-udledningen, der er nødvendige for DFDS, kunder og samfundet,” siger Niklas Andersson, Executive Vice President med ansvar for logistikdivisionen i DFDS.
Læs også: Greentech: Disse grønne teknologier skal løse klimaproblemerne
300 kilometer på en opladning
DFDS oplyser, at de 25 nye ellastbiler fra Volvo bliver leveret i løbet af 2023. De første 100 eksemplarer vil dog allerede blive leveret fra og med 4. kvartal 2022. Lastbilerne skal køre på de eksisterende ruter, som DFDS i dag betjener.
Volvo FM Electric vejer, som den eldrevne lastbil hedder, har en totaltvægt på 44 ton, en effekt på op til 490 kilowatt eller 666 hestekræfter og en rækkevidde på op til 300 kilometer takket være de op til seks batteripakker, som producerer op til 540 kilowatt strøm per time.
I forbindelse med bestillingen af de første 100 modeller har DFDS også tidligere oplyst, at man vil opføre en ladestation i Göteborg, der kan oplade de nye lastbiler med en effekt på 350 kilowatt.
Læs også: Overgang til grøn energi skal ske langt hurtigere
Vil også gøre færgedrift grønnere
Det er ikke kun transport via lastbiler, der omstilles i disse år. Også DFDS’ færger, som bruges til både godstransport og passagertransport, gøres grønnere ved at tage landstrømsanlæg på havnene i brug, mens de er i havn. Dermed kan færgernes CO2-udledende generatorer slukkes, så de ikke forurener på havnene.
DFDS, som ønsker at være klimaneutral i 2050, har ligeledes haft store ambitioner om at søsætte en brintdreven Oslo-færge fra 2027, men det lykkedes ikke selskabet at få EU-støtte til projektet.
Læs også: Nyheder om klima og grøn teknologi