Elbiler skal bruges som gigantiske batterier til byer
På et soltag over en parkeringsplads ved siden af en kontorbygning i den hollandske by Utrecht er der nu mere end 2.000 solpaneler. Herunder er der 250 såkaldte “bidirektionelle” opladere til elbiler, så de biler, der parkeres på pladsen, i fremtiden kan hjælpe med at lagre solenergien til nettet.
Bidirektionel opladning, også kendt som vehicle-to-grid (V2G), kan også beskrives som tovejsopladning. Det dækker over, at elbilers batteri både kan lades op og afgive strøm til andre enheder. Princippet er lidt ligesom smartphones, der kan lade andre enheder op trådløst, for eksempel ur eller headset.
Se også: Elbiler skal sikre den grønne omstilling
Elbiler skal give strøm til byer
Tilbage i april i år fortalte byen, at den har til formål at være den første i verden, der er fuldt ud bidirektionel, og som bruger batterier til elbiler til at hjælpe med at løse en af udfordringerne i forbindelse med vedvarende energi: Sol- og vindenergi er ikke altid tilgængelig, og det er stadig dyrt at bygge store batterier til lagring. Og nu er de altså kommet tættere på den vision og hvordan den skal eksekveres.
Efterhånden som flere mennesker skifter til elbiler, kan bilerne fungere som netinfrastruktur. Universitetet i Utrecht har beregnet, at med 10.000 elbiler, der bruger tovejsopladning, vil det være muligt at afbalancere hele byens elbehov. Det er mindre end 10 procent af det antal biler, der er i byen i dag.
På parkeringspladsen vil solpanelerne sende elektricitet både til kontorbygningen og til bilerne, når solen skinner. Når det er mørkt, vender bilernes batterier om og sender energi til bygningen, så kontoret kan blive ved med at køre på solenergi, samtidig med at der anvendes software til at styre energiefterspørgslen.
Læs også: Overskudsenergi fra elbiler kan forsyne dit hjem med strøm
Enorm vækst i produktion af vedvarende energi og elbiler
Robin Berg, direktør for We Drive Solar, den organisation, der opbygger og administrerer det nye netværk af tovejsopladere, forklarer til Fast Company, at der lige nu er to megatrends. En enorm vækst i produktionen af vedvarende energi og samtidig en enorm vækst i antallet af elbiler, der ruller ud på vejene.
“Hvis energiomstillingen skal gå godt og være effektiv uden enorme investeringer fra netoperatører og andre lagerfaciliteter, er vejen frem at kombinere disse to tendenser og grundlæggende at gøre det muligt for batterier og biler at være en buffer for vedvarende energi til at afbalancere systemet,” siger Robin Berg, som vurderer, at fremgangsmåden vil lette presset på det overordnede elnet.
“Vi ser virkelig dette som en løsning baseret på hele nettet, hvor man har biler forskellige steder, der giver lokal fleksibilitet, men også fleksibilitet til hele nettet,” siger han.
Der er blevet installeret hundredvis af yderligere tovejsopladere i andre dele af byen, og der vil blive tilføjet tusindvis flere af denne type opladere.
Se også: Vedvarende energi
Teknologien klar i 2022
Der er dog stadig store forhindringer, der skal overvindes: De nuværende elbiler er endnu ikke i stand til at sende strøm tilbage til nettet eller en bygning på kommando, så systemet kan ikke fungere, før teknologien er opdateret. We Drive Solar arbejder dog sammen med flere bilfirmaer, som snart vil udrulle teknologien.
En offentlig delebilsflåde på 150 eksemplarer af Hyundais Ioniq 5, der understøtter tovejsopladning ved 3,6 kW kaldet V2L (vehicle-to-load), vil blive tilføjet i Utrecht.
Det skal også undersøges, hvordan brugen af systemet påvirker bilernes batterier. Tanken er, at bilerne ikke skal drænes helt for batteri, men at der kun tages noget strøm ud, og så føres der strøm til igen. Denne proces er ikke en hel opladningscyklus, og det er især de hele cyklusser, der får batteriet til at tabe kapacitet hurtigere.
Lignende dansk projekt i mindre skala
Idéen om at lade batterier i køretøjer aflevere strøm til elnettet er ikke ny. På Frederiksberg Forsynings parkeringspladser har man siden 2016 haft 10 elvarevogne koblet til opladere fra amerikanske Nuvve. Disse opladere kan både oplade køretøjerne og sende strømmen tilbage fra bilerne til elnettet.
Det har skabt en indtægt til at holde flåden vedlige og samtidig gjort bydelen lidt grønnere.
Se også: Nyheder om green tech