AI-chatbots overtager kundeservicehenvendelser hos Nuuday
I løbet af to til fire år kan 70 procent af de henvendelser, som Nuudays selskaber modtager fra privatkunder, varetages af kunstig intelligens. Sådan lyder prognosen for televirksomheden, som driver brandsene Hiper, Relatel, Telmore, TDC Erhverv, eesy, YouSee og Blockbuster.
Læs også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Fra kundeservice over telefon til chatbot
Michael Stinner, der er chef for CX and business transformation i Nuuday, oplyser til Børsen, at 80 procent af alle Nuudays samtaler med B2C-kunder – det vil sige mellem virksomhed og forbruger) – i dag foregår over telefon. Men det skal være slut over de kommende år.
”Det vil ændre sig, for vi ønsker at rykke samtalen over til messaging-løsninger. Derfor planlægger vi at bruge en sprogmodel baseret på kunstig intelligens, så man kan skrive med os i et helt almindeligt sprog og få svar ved hjælp af teknologien, der gemmer historikken og skal være i stand til at hjælpe kunderne med at løse deres problemer,” siger Michael Stinner.
Nuudays afdeling Digital Service er derfor i gang med at digitalisere kunderejsen på tværs af selskabets kanaler. Som led i den udvikling har Nuuday slået en ny stilling op, hvor der søges en såkaldt AI-trainer til optimering af chat- og voicebotter.
Vedkommende får til opgave at lære Nuudays AI-botter at forstå kunden gennem optimering af den bagvedliggende træningsdata.
Nuuday er ejet af TDC Holding A/S og har i alt omkring 5,8 millioner kundeforhold.
Læs også: OpenAI’s nye chatbot imponerer med sine skrivefærdigheder
Markedet for chatbots vokser
Flere virksomheder er allerede begyndt at eksperimentere med og anvende AI-drevne chatbots.
I perioden 2023 til 2030 vil brugen af chatbots vækste med 23,3 procent af året, viser en markedsanalyse fra Grand View Research. I 2030 vil chatbot-industrien således have en markedsværdi på 186 milliarder kroner.
”Chatbot-industrien forventes at opleve en betydelig vækst i prognoseperioden, da den gør det muligt for virksomheder at reducere driftsomkostningerne væsentligt. Derudover vil innovationer inden for kunstig intelligens og maskinlæringsteknologier sandsynligvis forbedre chatbots funktioner, hvilket fungerer som en vigtig drivkraft for markedet,” lyder det fra analyseselskabet.
Læs også: Nyheder om kunstig intelligens