Mediet CNET bringer i al stilhed AI-genererede artikler
I efterhånden flere år er der blevet advaret mod, at kunstig intelligens på sigt kan overflødiggøre mange journalisters arbejde. AI-genereret indhold har dog allerede fundet vej til flere nyhedsmediers spalter.
Læs også: Hvad er kunstig intelligens? Sådan ser fremtiden med AI ud
Spytter AI-genererede artikler om økonomi ud
Senest har det store, amerikanske techmedie CNET taget kunstig intelligens i brug. Det skete i al stilhed i november 2022, og siden da er der blevet udgivet hele 75 AI-genererede såkaldte explainere under bylinen “CNET Money Staff”.
Alle artikler omhandler økonomi og har rubrikker såsom ”sådan indstiller du automatisk betaling for dine kreditkort”, ”alternativer til traditionelle opsparingskonti” og ”hvilke faktorer bestemmer din kreditvurdering?”.
Ingen steder i artiklerne fremgår det, at indholdet er AI-genereret. Det er først, når man klikker på bylinen, at der står, at ”denne artikel blev genereret ved hjælp af automatiseringsteknologi og grundigt redigeret og faktatjekket af en redaktør på vores redaktion”.
Siden nyheden om CNET’s brug af AI kom frem forleden dag, har CNET fjernet om-siden for CNET Money Staff. Følgende tekst er ikke længere at finde:
”Indhold, der er offentliggjort under denne forfatter byline, er genereret ved hjælp af automatiseringsteknologi. CNET’s mission er at give dig en uvildig vurdering af de produkter og tjenester, der har størst betydning. Et dedikeret team af redaktører overvåger den automatiserede indholdsproduktionsproces – fra idé til offentliggørelse. En af de vigtigste ansvarsområder for det, vi gør, er at sikre, at de oplysninger, vi offentliggør, og de anbefalinger, vi kommer med, er nøjagtige, troværdige og nyttige for dig. Redaktionel integritet er central for hver eneste artikel, vi udgiver. Nøjagtighed, uafhængighed og autoritet er fortsat nøgleprincipper i vores redaktionelle retningslinjer.”
Læs også: OpenAI’s nye chatbot imponerer med sine skrivefærdigheder
Bruges også af Associated Press
AI er ikke et helt fremmed værktøj inden for nyhedsjournalistik. Nyhedsbureauet Associated Press bruger kunstig intelligens til at udføre simple og gentagne journalistiske opgaver ved at indsætte data i præformaterede artikler. CNET, derimod, anvender AI til at idéudvikle og forfatte lange explainere, som kræver markant mere sofistikerede algoritmer end Associated Press’ anvendelse af AI.
CNET er ikke alene om at bruge kunstig intelligens. Den finansielle virksomhed Bankrate har udgivet tæt på 200 artikler, som er skrevet af kunstig intelligens. Ifølge en analyse ser de dog ikke ud til at rangere hverken dårligere eller bedre på Google end indhold skrevet af mennesker.
Ifølge Google er det da heller ikke afgørende, om indholdet er skabt af computere eller mennesker, men om indholdet er brugbart.
“Vores mål for Søgning er at vise nyttigt og relevant indhold, der er skabt til mennesker snarere end at opnå placeringer i søgemaskinerne. Vores rankingteam fokuserer på indholdets anvendelighed snarere end på, hvordan indholdet er produceret. Det giver os mulighed for at skabe løsninger, der har til formål at reducere alle typer ubrugeligt indhold i Søgning, uanset om det er produceret af mennesker eller gennem automatiserede processer,” siger Danny Sullivan, der er talsperson for Google Søgning, i en udtalelse til mediet Futurism.
Læs også: Nyheder om kunstig intelligens