VR-headset kan få dig til at spise mere klimavenligt
Kan et virtuel reality-headsæt få folk til at ændre adfærd, så de ikke kun har intentioner om at spise mere klimavenligt, genbruge mere og flyve mindre, men rent faktisk også sætter handling bag intentionerne?
Ja, lyder det fra Guido Makransky, som er psykologiprofessor og leder af Virtual Learning Lab ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.
Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne
Virtual reality anskueliggør klimatruslen
Han står i spidsen for et forskningsprojekt, som skal skabe klarhed over, hvordan mennesker via virtual reality kan ændre adfærd til gavn for klimaet. Teorien er nemlig, at det at befinde sig i VR kan gøre et voldsomt indtryk. Ved at lade forsøgspersoner opleve klimaforandringerne som en virkelig trussel kan det gøre tilpas stort indtryk på forsøgspersonerne, så de ændrer adfærd.
”En trussel kan påvirke vores adfærd enormt, og vi oplever truslen som markant større, når vi befinder os midt i den. Det gør vores forsøgsdeltagere, når vi sender dem til et fremtidsscenarie, hvor naturomgivelserne visner og brænder,” siger han.
Læs også: Virtual reality kan give symptomer på depersonalisation og derealisation
VR-oplevelse får forsøgspersoner til at ændre adfærd
Forskningsprojektet baserer projektet på nogle teorier inden for social- og adfærdspsykologi, som siger, at der er to overbevisninger, som er afgørende, når man skal ændre adfærd. Først er der self-efficacy eller tiltro til ens egen evne. Dernæst er der respons-effektivitet, som kan være overbevisninger om, at klimatiltag i lille Danmark ingen rolle spiller i det store, globale billede.
Med et VR-headset skal forskningsprojektet undersøge, hvordan man kan opbygge begge faktorer. Folk skal med andre ord tro på, at de kan ændre adfærd, og at deres adfærdsændringer betyder noget.
Helt konkret vil forskerne lade forsøgspersoner vælge mellem tre pastaratter: Med 100 % kødsovs, med halvt kød eller med vegetarisk sovs. Derefter randomiseres deltagerne i to grupper.
”I den ene gruppe får deltagerne VR-informationer om de klimakonsekvenser, deres valg af mad har. I den anden gruppe sendes forsøgsdeltagerne videre til et virtuelt fremtidsscenarie 30 år frem i tiden. Her kan de opleve, hvad deres valg har betydet for natur og klima,” siger Guido Makransky.
Deltagerne får et virkeligt måltid mad som belønning for at være med i eksperimentet, og også her skal de vælge mellem de tre varianter. Undervejs i eksperimentet registreres deltagernes adfærd.
Forskerne kan allerede nu løfte sløret for, at deltagerne, der oplever den verden, de har været med til at skabe gennem valget af mad, påvirker deres valg. De spiser nemlig signifikant mindre kød end de deltagere, som kun får information om deres valg. VR-oplevelsen ændrer altså på folks adfærd i meget højere grad, end man formår med en traditionel oplysningskampagne.
Læs også: Nyheder om mennesket og teknologi