Europæiske udgivere klar med ny antitrust-klage mod Google
Google står over for flere problemer inden for antitrust i EU. Denne gang handler det om deres reklameteknologi. Ifølge Reuters har paraplyorganisationen European Publishers Council (EPC) indsendt en klage til EU, hvor den anklager Google for at have et ulovligt ”kvælertag” på reklameteknologien og pressen.
Har fuld kontrol over annoncemarkedet
Internetgigantens reklamesuite er ifølge organisationen fyldt med interessekonflikter, da Google reklameforretning ikke kun repræsenterer køberen, sælgeren og auktionshuset, men efter sigende udnytter den kontrol til at tjene penge på kundernes bekostning.
EPC, som har dansk repræsentation fra Egmont Group og JP/Politikens Hus, anklager kort og godt Google for at have “opnået kontrol fra ende-til-ende med værdikæden for annonceringsteknologi” og beskylder Google for gang på gang at have udnyttet sin position til at prioritere sine egne interesser på bekostning af de forbrugere, som det er meningen, at det skal tjene.
Monopol startede tilbage i 2008
EPC sporer sin klage helt tilbage til Googles opkøb af annoncevirksomheden DoubleClick i 2008, som ifølge EPC gjorde det muligt for teknologigiganten at monopolisere annonceteknologien med konsekvenser, der har været “ødelæggende for udgivernes indtægter”.
Formand for EPC Christian Van Thilo ser klagen som en opfordring til EU om at handle på et område, hvor de tidligere har været tilbageholdende, så Google rent faktisk ændrer adfærd efter flere års ”mindre indrømmelser”, der ikke har gjort noget afgørende ved problemet.
“Denne klage giver Europa-Kommissionen en enestående mulighed for at rette op på de problemer, der er opstået som et direkte resultat af dens godkendelse af Google/DoubleClick-fusionen i 2008 ved at indføre effektive foranstaltninger, der vil genoprette konkurrencen inden for ad tech til gavn for europæiske presseudgivere, marketingfolk og forbrugere,” lyder det fra Christian Van Thillo.
EPC peger på antitrustsager fra en række lande for at underbygge deres sag, blandt andet en sag fra USA, hvor flere stater er involveret.
EU begyndte sin seneste undersøgelse af Googles reklameforretning i juni 2021. EU deler EPC’s generelle bekymringer om potentielt misbrug, men har ikke sat en deadline for undersøgelsen, da antitrust-sager som disse kan tage flere år at gennemføre. I forvejen har EU allerede tre gange idømt Google bøder for deres reklamepraksis.
Se også: Hård kritik af EU-lovgivning for udenlandsk online-handel
Google: Udgiverne får mest af omsætningen
I en udtalelse påpeger Google, at online-reklamer er grundlaget for meget af det indhold, som vi får online, og at det har gjort det muligt for millioner af små virksomheder at få råd til at annoncere for første gang. For store og små nyhedsudgivere har det skabt nye muligheder og betydelige nye indtægtskilder, som ikke eksisterede i den trykte tidsalder.
Google kommenterer dog ikke direkte på anklagerne fra EPC, men slår fast, at udgiverne får ”størstedelen af omsætningen”.
Se også: Nyheder om online marketing