Hård kritik af ny EU-lov for udenlandske onlinemarkedspladser

EU har lagt op til, at udenlandske onlinemarkedspladser forpligtes til at overholde krav om produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse. Det ser ikke ud til at ske.

Hård kritik af ny EU-lov for udenlandske onlinemarkedspladser

Onlinemarkedspladser uden for EU bør forpligtes på lige fod med fysiske importørvirksomheder til at overholde krav om produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse ved salg af varer til europæiske forbrugere. Det mener Dansk Erhverv, der er ”meget skuffede” over det såkaldte Digital Services Act – EU’s nye forordning om et indre marked for digitale tjenester.

EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager har ellers tidligere lagt op til, at der skulle være lige vilkår for fysisk og online handel.

Overholder ikke krav til produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse

Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og flere europæiske forbruger- og erhvervsorganisationer har ad flere omgange kunnet dokumentere, at en stor del af de produkter, der sælges via de store onlinemarkedspladser, der har base uden for EU, ikke overholder kravene til produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse.

Der er flere konsekvenser ved dette, forklarer Dansk Erhverv. For det første skævvrider det konkurrencen, når de store online markedspladser sælger varer, som ikke lever op til EU’s regler for produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse. Det kaldes for et ”kæmpe hul i lovgivningen”, at europæiske og danske virksomheder på sigt kan udkonkurreres på grund af unfair konkurrence.

Samtidig risikerer forbrugerne også at modtage varer, der kan være defekte og direkte farlige, uden at de kan stille noget op i forhold til efterfølgende erstatning.

Fabrikanter eller importører inden for EU kan derimod pådrages ansvaret for, om de formidlede produkter overholder EU-lovgivningen.

Se også: Moms på pakker fra Kina er godt nyt for danske webshops

Stærk kritik fra flere sider

Udover Dansk Erhverv retter den danske regering, et flertal i Folketinget, store danske virksomheder, Forbrugerrådet Tænk, en række europæiske forbruger- og erhvervsorganisationer samt Europaparlamentarikerne Morten Løkkegaard og Christel Schaldemose også stærk kritik mod problemet.

“Det kan ikke passe, at der i en så digitaliseret verden skal være forskel på, om man er fysisk importør eller digital importør. Der skal rettes op på den ulighed, og det er vores håb, at dette kommer til at ske i den kommende revision af produktsikkerheds- og produktansvarslovgivningen, som vi følger tæt,” forklarer siger Betina Schiønning, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Se også: Nyheder om online handel