Google rydder op i søgeresultaterne – vil fremme indhold af høj kvalitet

En opdatering af Googles søgemaskine skal sortere ud i søgeresultater af lav kvalitet, som er lavet udelukkende for at rangere højt og uden at give besøgende det, de leder efter.

Google rydder op i søgeresultaterne – vil fremme indhold af høj kvalitet

Du kender det formentlig. Du søger efter noget på Google. Nogle af de øverste søgeresultater ser ved første øjekast ud til at give dig præcis det indhold, du leder efter. Du klikker på linket og kan konstatere, at indholdet på ingen måde giver dig de informationer, du ønsker.

Google kender i hvert fald til den problematik, og det forsøger it-giganten nu at gøre noget ved. Det giver nemlig en dårlig brugeroplevelse, og derfor udruller virksomheden i denne uge en ”nyttig indholdsopdatering”. Den har til formål at håndtere indhold, der primært er blevet skabt for at få en god placering i søgemaskinerne i stedet for at hjælpe eller at informere Googles brugere.

Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Vil have SEO-optimeret indhold af lav kvalitet fjernet fra søgeresultaterne

Med opdateringen vil uoriginalt indhold af lav kvalitet ikke længere rangere højt på søgeresultaterne. Ifølge test, som Google har udført, vil det især forbedre resultaterne inden for  fjernundervisning, kunst, underholdning, shopping og teknologi.

Som et eksempel på et søgeresultat, som vil blive rangeret dårligere efter opdateringen, nævner Google hjemmesider, der udgiver artikler, som sammenfatter anmeldelser fra andre websteder uden at tilføje andre perspektiver end dem, der er tilgængelige andre steder.

Læs også: Google udruller stor opdatering til sin søgemaskine 

Tjekliste: Bliver dit indhold påvirket af opdateringen?

Googles opfordring til indholdsskabere er, at man skal undgå at skabe indhold først og fremmest til søgemaskiner, da slutbrugerne ifølge Google ofte ikke finder den type indhold brugbart. Man undgår at blive straffet af Googles opdatering, hvis man kan svare nej til de fleste eller alle nedenstående spørgsmål:

  • Er indholdet primært beregnet til at tiltrække folk fra søgemaskiner frem for at være lavet til mennesker?
  • Producerer du masser af indhold om forskellige emner i håb om, at noget af det kan klare sig godt i søgeresultaterne?
  • Bruger du omfattende automatisering til at producere indhold om mange emner?
  • Opsummerer du primært, hvad andre har at sige, uden at tilføje meget værdi?
  • Skriver du om ting, blot fordi de synes at være trendende, og ikke fordi du ellers ville skrive om dem for dit eksisterende publikum?
  • Efterlader dit indhold læserne med en følelse af, at de er nødt til at søge igen for at få bedre information fra andre kilder?
  • Skriver du et bestemt antal ord, fordi du har hørt eller læst, at Google har et foretrukket antal ord?
  • Har du besluttet dig for at gå ind i et eller andet nicheemne uden reel ekspertise, men i stedet primært fordi du troede, at du ville få søgetrafik?
  • Lover dit indhold at besvare et spørgsmål, der i virkeligheden ikke er noget svar på? For eksempel ved at antyde, at der er en udgivelsesdato for et produkt, en film eller et tv-program, når der ikke er bekræftet nogen?

I april og marts gennemførte Google også lignende opdateringer for søgeresultater omhandlende anmeldelser. It-giganten er på vej med endnu en opdatering. Den skal gøre det endnu nemmere for Googles brugere at finde originale anmeldelser af høj kvalitet.

Den nye opdatering ruller i første omgang ud til engelsksprogede brugere af Googles søgemaskine i denne uge.

Se også: Nyheder om SEO og online marketing